Baarlo verliest bekerderby bij MVC'19 in Maasbree

Breetse Peelweg 1 B
5993NC
MAASBREE

Ondanks de handicap van het ontbreken van een aantal basisspelers bij Baarlo en anders dan de uitslag doet vermoeden was er in deze weer redelijk druk bezochte bekerderby nauwelijks klassenverschil te ontwaren tussen de kersverse 2e klasser MVC’19 en Baarlo. Wel was de thuisclub, evenals vorig seizoen, effectiever in het benutten van de relatief weinige kansen. Dat mondde uiteindelijk uit in een zeker niet onverdiende maar gezien het spelbeeld wel enigszins geflatteerde 3-1 zege voor MVC’19. Waarmee er een vroegtijdig einde komt aan het bekeravontuur dit seizoen voor Baarlo.

Het om diverse redenen gemis van een aantal basisspelers noopte Baarlo-trainer Tim Nabben tot creatieve aanpassingen in zijn startformatie. Het bood hem wel de kans om een aantal jeugdige spelers, die ‘aan de deur kloppen’ van de hoofdselectie, minuten te laten maken. Vooraf aan het duel werd er een minuut stilte in acht genomen vanwege het overlijden van MVC’19-icoon Mat Nellen. Daarna schoot Baarlo veelbelovend uit de startblokken. Al na enkele minuten was Frank Peeters met een vlammend afstandsschot, dat rakelings het MVC-doel miste, dicht bij de openingstreffer. Maar al vrij spoedig ontwikkelde zich een gelijkopgaande en voor een derby, die normaliter op het scherpst van de snede wordt gestreden, enigszins matte strijd. Beide ploegen kwamen voor rust tot enkele mogelijkheden, maar wisten hieruit niette scoren. Baarlo was nog het meest dichtbij een treffer uit een vrije trap van Stan Wijhers, waarbij de bal bij de 2e paal van korte afstand rakelings over het doel werd gekopt door Freek Berghuis. De 0-0 brilstand bij de rust was geen toeval.

Na rust kwam de wedstrijd pas wat los door een snelle treffer van MVC’19. Nauwelijks enkele minuten uit de kleedkamers was MVC’er Mike Peeters na een vlotte counter succesvol met een diagonale schuiver vanaf de rechterflank: 1-0. Het Baarlose antwoord liet echter niet lang op zich wachten, want enkele minuten later was de stand alweer in evenwicht. Na een prima opgezette aanval over de rechtervleugel waar Laurents van den Ham de bal in de voeten schoof van Jeffrey Arents. Die niet lang treuzelde en onberispelijk met een harde pegel de 1-1 in de touwen schoot. Zonder twijfel de mooiste treffer van het duel. Waarna de wedstrijd een tijdlang op en neer kabbelde zonder noemenswaardige hoogtepunten. Het was dan ook niet toevallig dat de 2e treffer van MVC’19 tot stand kwam uit een standaardsituatie. Een vrije trap waarbij de bal hoog voor het doel werd gebracht en slecht verdedigd werd door de Baarlo-defensie. Vanuit de daarna ontstane scrimmage in een overvol strafschopgebied profiteerde Daan Peeters van dichtbij gretig namens MVC’19: 2-1. Bij Baarlo werd er daarna nog driftig gewisseld in een poging alsnog de gelijkmaker te forceren, maar het was MVC’19 dat in de slotfase profiteerde van de door de Baarlose aandrang ontstane ruimte: 3-1. Waarmee het doek in de bekercompetitie definitief viel voor Baarlo.

Lang treuren over deze nederlaag is niet nodig. Het was ‘maar’ een bekerduel en kost geen punten. Het is een cliché, maar nu kan Baarlo zich volledig concentreren op de veel belangrijkere reguliere competitie in de 3e klasse C.  In het kader daarvan komt a.s. zondag alweer MMC Weert op bezoek op sportpark De Meeren. Bij winst kan Baarlo zich nestelen in de subtop achter de – voorlopig? – ongenaakbare koploper SV Laar. Kom kijken en steun het team in die missie!

Verslag en foto's: LenG

Meer foto's van dit en andere duels in de Fotogalerij Baarlo 1