Van oprichting tot 1946

Ontstaan en vooroorlogse jaren

Oprichtingsjaar 1927: fusie tussen twee clubs

Voetbalvereniging RKVV Baarlo wordt in 1927 officieel opgericht. Daarvoor bestond er reeds een club onder de naam Excelsior. Die speelde echter niet in een georganiseerd verband. Dit laatste feit is waarschijnlijk de reden voor enkele andere dorpelingen geweest om een tweede voetbalclub op te richten, die op 1 april 1927 officieel het levenslicht ziet. Deze club speelde al snel daarna ook een wedstrijd tegen Excelsior en won die met grote cijfers. Nog in datzelfde jaar komt een fusie tot stand met een nieuw bestuur. De nieuwe club kiest voor het tenue: rood/wit verticaal gestreept shirt en zwarte broek. De nieuwe club wordt ingedeeld in de 1e klasse van de toenmalige RKLVB en speelt op een terrein dat meer lijkt op een zandbak op de grens met Kessel. Door toedoen van Kapelaan Hoefnagels verhuist de club al snel naar een terrein achter Kasteel D'Erp, waar nu de begraafplaats ligt. Een terrein dat eigendom is van Heerboer Driessen, die daarvoor een huursom ontvangt van f 80,- per jaar en vrije toegang tot de wedstrijden. Probleem is dat de bal herhaaldelijk in de gracht belandde.

Halverwege de jaren 30 speelt men ook nog een jaar op een sportveld dat spontaan door Baron Weichs de Wenne beschikbaar wordt gesteld in de buurt van zijn Kasteel aan de Napoleonsbaan. Tot 1935 speelt Baarlo in de 1e klasse van de Limburgse Bond en behoort jaren tot de topploegen zonder kampioen te worden. Vanwege 7 tweede plaatsen binnen acht seizoenen levert dit de titel 'eeuwige tweede' op. Pas in het seizoen 1935-1936 kan het eerste kampioenschap worden bejubeld en promoveert men via een beslissingswedstrijd tegen Venloosche Boys naar de toenmalige Overgangsklasse. Inmiddels is in 1934 besloten over te stappen naar het tenue rood shirt en zwarte broek, wat het heden ten dage  nog steeds is. Het ledenaantal is dan inmiddels al zodanig gegroeid dat 4 teams op de been kunnen worden gebracht.

Foto RKVV Baarlo 1 in het oprichtingsjaar 1927

Het 1e elftal in 1927 Staande v.l.n.r.: B.Bouten, J.v.Heur, T.Gielen,V . Habets, L.Peeters, F.Vestjens, G.Huinen, H.Kuhlmann en scheidsrechter Timmermans.
Voorgrond: H.Peulen, M.Sitsen, J.Peulen, A.v.Soest, F.Wijnhoven en W.Janssen

1936: sportpark De Berckt

In 1936 vindt de langdurige  overstap naar sportpark 'De Berckt' plaats, waar men 43 jaar lang zal verblijven. In 1939 kan daar opnieuw een (ongeslagen!) kampioenschap worden gevierd in de Overgangsklasse en ook de promotiecompetite met Meterik en Reuver wordt gewonnen. Van het recht van promotie naar de 2e klasse van de I.V.C.B. wordt echter geen gebruik gemaakt vanwege de penibele financiële situatie. Men krijgt wel uitstel van dit promotierecht, maar dit recht wordt weer teniet gedaan bij de fusie van I.V.C.B. met de K.N.V.B. Men belandt in de 4e klasse E van de N.V.B.

Pikante details:

• In 1936 krijgt RKVV Baarlo te maken met het eerste geval van spelverruwing en wordt een speler van het eerste elftal voor een week geschorst wegens wangedrag op het veld.
  • In 1937 al worden door de voetbalvereniging ter gelegenheid van Carnaval Volksfeesten georganiseerd.

1942: 15-jarig bestaan en ontstaan juniorenelftal

Ook tijdens de oorlog (m.u.v. 1944) wordt er gevoetbald en in 1942 het 15-jarig bestaan gevierd tegelijk met een kampioenschap, hetgeen een extra ledentoeloop veroorzaakt. Liefst 26 nieuwe leden, waaronder voor het eerst 15 junioren.

Pikant detail:

• In 1945 wordt er een duel in Kessel gespeeld t.b.v. wederopbouw van de kerk in Baarlo die door de Duitsers pal voor de bevrijding is opgeblazen. Op De Berckt worden leden en supporters verzocht niet vanaf de Blerickse kant het sportpark te betreden vanwege mijnen en projectielen die daar nog liggen.