Samenwerking promotie meiden- en vrouwenvoetbal

Samenwerking

In 2020 hebben we vanuit VV Baarlo een 'Girls-only' training georganiseerd, met groot succes. Dat heeft in 2021 een vervolg gekregen, waarbij we dit samen hebben opgepakt met VV Helden, VV Kessel en MVC'19. Met VV Helden hebben we afgesproken dat we gaan samenwerken om het meiden- en vrouwenvoetbal in de regio op de kaart te houden. Andere verenigingen zijn meer dan welkom om aan te sluiten.

Logo VV BaarloLogo VV Helden

Wat houdt de samenwerking in

De samenwerking betekent niet dat de verenigingen onder 1 naam meiden- of vrouwenteams gaan inschrijven voor competitievoetbal. Elke club behoudt zijn eigen teams, maar regelmatig zitten we om tafel om te bespreken of de verenigingen individueel voldoende speelsters hebben in een leeftijdscategorie om een team samen te stellen. Mocht dit niet zo zijn dan wordt gekeken of speelsters van één van de deelnemende clubs voor een periode ondergebracht worden bij een andere club, om op deze manier een volwaardig team te vormen. En dat kan voor een half jaar zijn of voor een jaar, dat wordt telkens opnieuw bekeken. Op deze manier proberen we met name in de oudere leeftijdscategorieën ervoor te zorgen dat meiden samen kunnen voetballen en niet meer bij de jongens ingedeeld worden. Uit ervaring weten we dat dit vanaf ongeveer de onder 15 leeftijdscategorie niet altijd even prettig meer is.

Verder gaan we minimaal 1 keer per jaar een 'girls-only training' organiseren voor alle meiden van de deelnemende verenigingen en 1 keer per jaar een 'girls-only training' voor alle meiden die mee willen doen, ook leden van andere clubs of meiden die nog helemaal niet bij een club zijn ingeschreven. Ook zijn we in contact met betaald voetbalorganisaties (BVOs) om te kijken of we eens een keer een wedstrijd kunnen organiseren voor een regioteam tegen een jeugdteam van een BVO (bijvoorbeeld PSV of Borussia Mönchengladbach). In ieder geval is het de bedoeling dat we regelmatig samen activiteiten organiseren om op deze manier het meiden- en vrouwenvoetbal in de regio te stimuleren.

Wij willen graag in gesprek

Heeft jouw club ook een aantal meiden, maar te weining om een volwaardig team samen te stellen en vind je de samenwerking zoals hierboven besproken interessant? Ga het gesprek met ons aan, VV Baarlo heeft op dit moment een groot aantal meiden en vrouwen bij de club en we bekijken graag welke mogelijkheden er zijn. Dat kan zijn dat meiden lid worden van VV Baarlo (we hebben verschillende meiden die lid zijn van de club maar niet in Baarlo wonen) of we kijken om samen een volwaardig elftal kunnen formeren waarbij de meiden wel lid blijven van de eigen club. Zoals we dat nu ook doen met de reeds genoemde verenigingen. Alle opties zijn voor ons bespreekbaar, waarbij we ook altijd in goed overleg zijn met Marie-Louise Suikerbuik van de KNVB.

Dus heb je vragen of ideeën, neem contact op per mail via [email protected]