Moeizame zege van Baarlo op buur HBSV

de Meeren 11
5991ED
BAARLO LB

Drie competitieduels in een tijdsbestek van acht dagen leverde Baarlo evenveel zeges en dus liefst 9 winstpunten op. Na SV Blerick en FCV Venlo werd nu laagvlieger HBSV het haasje, al gebeurde dat niet zonder slag op stoot.  Baarlo had de nodige moeite met de compact spelende Houtblerickse ploeg die af en toe op de counter zelfs gevaarlijke speldenprikken uitdeelde. Uiteindelijk gaf het individuele kwaliteitssurplus aan Baarlo-zijde de doorslag in dit inhaalduel.

Baarlo startte met invaller-doelman Jarno Hertsig tussen de palen, die de taken van collega-doelman Jeffrey Schouenberg overigens prima waarnam gedurende de wedstrijd. De openingsaanval van Baarlo beloofde veel. Dennis van de Vinne drong vanaf de linkerflank met veel dreiging het HBSV-strafschopgebied binnen. Vóór het zover kwam werd hij echter onderuit gehaald. Een penaltywaardig moment, maar arbiter Coopmans zag het blijkbaar niet of durfde zo’n besluit zo vroeg in het duel nog niet aan.

Na deze eerste oprisping zakte het spelniveau flink. Baarlo bleef wel de ploeg met het meeste balbezit, maar vond vooralsnog geen gaatje in de compact spelende HBSV-defensie. Doelkansen waren op één hand te tellen in de saaie eerste helft van deze burenderby. Ironisch genoeg was de grootste kans op de openingstreffer nog voor de gasten uit Hout-Blerick. Uit een van de counters kwam een HBSV-aanvaller in een riante schietpositie, maar schoot onbesuisd over en langs het doel.

In de 2e helft was er wat meer reuring. Baarlo gaf wat meer gas en dat resulteerde al vrij spoedig in de openingstreffer. Na een aanval over meerdere schijven kwam Michiel Hanssen in de 52e minuut in balbezit. Hij maakte bekwaam ruimte voor een schot en trof vanaf de rand van het 16-meter gebied loepzuiver en onhoudbaar de “roos”: 1-0. Een minuut of twintig later had Sander Gulev de kans die voorsprong te verdubbelen. Aangespeeld vrij voor het doel was zijn inzet een te makkelijke prooi voor HBSV-doelman Jules Peeters. Zijn ploeg bleef door zijn redding in de wedstrijd en oefende hierna ook meer druk uit op het Baarlose doel. In de 78e minuut ontsnapte Baarlo aan de gelijkmaker. Bij een uitval schoot een HBSV-speler de bal vol op de paal.

Enigszins geschrokken zocht Baarlo weer het offensief op. In de slotfase leidde dit tot een 2-tal kansen waarvan er ééntje werd benut. Eerst schoot invaller Jordy Peeters nog in kansrijke positie de bal recht in handen van de HBSV-doelman. Maar in de slotfase van het duel was het Arman Melkonjan die het duel, na een fraaie voorbereidende actie van Michiel Hanssen, besliste door de 2e Baarlose treffer binnen te schieten: 2-0. HBSV had in de “dying minutes” nog één opleving waarbij een inzet (of was het een voorzet ?) nog op de lat belandde. Daarbij bleef het.

Dankzij de puntenoogst in de afgelopen week hijgt Baarlo de koplopers Sportclub Irene en MVC’19 als voornaamste belager weer in de nek. Om dat zo te houden heeft Baarlo a.s. zondag in Ospel opnieuw een 3-punter nodig in het duel met RKSVO en kan er dan wellicht zelfs geprofiteerd worden van eventuele miststappen van de koplopers.

Verslag en foto's: LenG

Meer foto's van dit en andere duels in de fotogalerij van Baarlo 1. .