Nipte zege Baarlo in waar titanengevecht met koploper Sportclub Irene

de Meeren 11
5991ED
BAARLO LB

Baarlo heeft  Sportclub Irene in een rechtstreeks duel middels een nipte, dik verdiende 1-0 zege van de troon weten te stoten en tevens stuivertje gewisseld als koploper. De zinderende topper had alles in zich. Veel publiek, fraai fakkelvuurwerk tegen de donkere avondlucht vooraf van de Baarlose M-side supporters, twee vol op de aanval spelende ploegen, passie en volledige inzet op het veld,  stevige duels waar nodig maar toch sportief. Enig minpunt was dat er slechts één doelpunt viel, waarmee vooral Baarlo zich tekort deed gezien de kansen en het daarmee billenknijpen werd voor de Baarlose aanhang tot de laatste seconde ver in extra tijd .

Baarlo liet vanaf de aftrap zien met welke missie de ploeg van trainer Tim Nabben deze topper in ging. Waar het Baarlose spel afgelopen zondag in het verloren thuisduel tegen FCV Venlo nogal mat was, spatte de energie en de motivatie er nu meteen vanaf na de aftrap. De koploper werd gelijk bij de strot aangepakt en dat gedurende het hele duel dat zich in een hoog tempo van beide ploegen afspeelde. De toeschouwers langs de lijn hoefden zich geen moment te vervelen tijdens het uiterst aantrekkelijke duel dat (meer dan) 90 minuten op en neer bleef golven. Met zijn uiterst bewegelijke en technisch vaardige spelers was Sportclub Irene de hele wedstrijd dreigend in de opbouw, maar wist de geconcentreerd en sterk spelende Baarlose defensie het gevaar veelal bij de 16-meter al te beteugelen. Echte uitgespeelde doelkansen waren er nauwelijks voor de Tegelse tricolores.

Aan de andere kant was Baarlo in de tegenaanval veel gevaarlijker en wisten de eveneens balvaardige Baarlose aanvallers op snelheid de Irene-defensie meermalen te ontregelen. Dat leverde diverse goede kansen op oog in oog met Irene-doelman Rik Wilms, die echter in Baarloos opzicht te vaak winnaar werd van die duels. Daardoor hielden de roodzwarten de Tegelse koploper tot aan het laatste fluitsignaal in de wedstrijd. Halverwege de eerste helft had de uitblinkende Irene-doelman toch één keer het nakijken. In eerste instantie wist hij de inzet van de over de linkerflank doorgebroken Dennis van de Vinne nog te blokkeren, maar in de rebound tikte de attent meegelopen Arman Melkonjan de bal alsnog in het Tegelse doel: 1-0. Bij die magere maar verdiende voorsprong bleef het tot aan de rust.

Ook in de 2e helft, waarin zich eenzelfde spelbeeld afspeelde, zou in die stand geen verandering meer komen. Weer waren de beste doelkansen voorbehouden aan Baarlo. Maar opnieuw verzuimden de roodzwarten de wedstrijd definitief in het slot te gooien. Met name Irene-doelman Rik Wilms bleef een sta-in-de-weg en hield zijn ploeg in netelige situaties overeind, waardoor het tot aan het laatste fluitsignaal van de prima leidende, geroutineerde arbiter John Peeters uit Kronenberg bloedstollend spannend bleef. Uiteindelijke  viel aan 1-0 zege voor Baarlo niks af te dingen.

Welgemeende felicitaties van een bestuurslid van Sportclub Irene werden na afloop nog wel vergezeld van het cliché “Jullie hebben een slag gewonnen, maar nog niet de oorlog”. Helemaal waar en ook daaraan valt niks af te dingen. Daarvan is ook Baarlo zich volop bewust in deze competitief sterke 3e klasse C waar iedereen van iedereen kan winnen. Er is zeker nog geen prijs gewonnen, maar deze kostbare zege smaakte wel mierenzoet en werd na afloop nog enige uurtjes volop in de Baarlose clubkantine gevierd. Daar kregen de laatste druppeltjes adrenaline  op een feestelijke wijze nog de vrije loop. A.s. zondag staat een nieuwe belangrijke confrontatie op het programma. In Nederweert wacht Baarlo een warm welkom door runner up Merefeldia. Voor beide ploegen een belangrijk duel in het kader van de strijd om de 2e periodetitel. Dus Baarlo hoopt ook aldaar op de nodige steun van zijn supporters

Meer foto's van dit en andere duels in de fotogalerij van Baarlo 1

Verslag en foto's: LenG