Baarlo te sterk voor in degradatiezorgen verkerende HBSV

H.B.S.V. 1

Baarlo 1 (zon)

Cas Cromheecke (intikker)
Rik Schotman (schot)
Rik Schotman (schot)

6 juni 2022 14:30

J.J. Peeters

Sportpark Schansheide te Venlo
Schansheideweg 9
5926RL
VENLO

In het laatste competitieduel van het seizoen heeft Baarlo zijn sportieve plicht gedaan door in Hout-Blerick te winnen van buur HBSV. De thuisclub wist in de eerste helft nog enige tegenstand te bieden, kwam zelfs vroeg op voorsprong, maar moest uiteindelijk toch zijn meerdere erkennen in Baarlo dat met name in de 2e helft heerste en toen ook orde op zaken stelde (1-3 winst).

Vooraf aan het duel stond al vast dat beide teams de nacompetitie in gaan. Waar HBSV echter in de degradatienacompetitie het vege lijf moet zien te redden om de status van 3e klasser te behouden, gaat Baarlo een poging wagen om via de promotienacompetitie voor de 2e maal in de clubhistorie de stap te maken naar de 2e klasse. Met het oog op die duels speelden beide teams niet in de normale basisopstelling, maar werden er een aantal spelers om diverse redenen gespaard.

Dat belette Baarlo  niet om zoals gebruikelijk vanaf het eerste fluitsignaal van de prima leidende arbiter Jos Peeters uit Kronenberg de aanval te zoeken Het was echter HBSV dat bij de eerste de beste tegenstoot de score opende. Uit een voorzet vanaf de rechtervleugel belandde de bal via een Baarlo-speler op de paal en caramboleerde vandaar voor de voeten van een HBSV-aanvaller Cas Cromheecke die weinig moeite had de bal in het doel onder te brengen: 1-0. Baarlo raakte niet in de war van deze tegenvaller en opende meteen de jacht op de gelijkmaker. Enkele minuten later al was Roel Bouten met een gerichte kopbal daar al heel dichtbij en ontsnapte HBSV ook bij doelpogingen van Rik Schotman en Laurents van den Ham. Het missen van deze kansen werd na een half uur spelen nog bijna afgestraft door HBSV. Bij een van de counters had HBSV-speler Cas Cromheecke plots vrije doortocht naar het Baarlo-doel. Zijn te slappe inzet was echter een prooi voor Baarlo-doelman Jeffrey Schouenberg. Enkele minuten later kwam Baarlo met enig fortuin dan toch verdiend op gelijke hoogte met HBSV. Een afstandsschot van Rik Schotman dat getoucheerd door een HBSV-verdediger doeltreffend werd: 1-1. Dat was ook de ruststand.

Waar HBSV in de eerste helft nog enige weerstand wist te bieden, was dit in de 2e helft ver te zoeken. Baarlo dicteerde de wedstrijd en kwam daarin ook weer tot de nodige kansen. Twee ervan werden uiteindelijk benut. Rond het uur spelen was het opnieuw Rik Schotman die het doel wist te vinden. Uit een voorzet van Dennis van de Vinne schoot hij de bal op fraaie wijze hard in de uiterste hoek: 1-2. Nog geen 10 minuten later werd Laurents van den Ham op pad gestuurd door de ingevallen Jeroen van Wijlick. Oog in oog met HBSV-doelman Jelle Lennaerts maakte die geen fout: 1-3. De genadeklap voor HBSV dat zich daarna nog gelukkig mocht prijzen dat de nederlaag niet nog hoger uitviel.

De reguliere competitie zit er daarmee op voor Baarlo dat lang heeft meegedaan in de strijd om de titel. Uiteindelijk een fraaie 2e plek en nog een kans op promotie via de nacompetitie, die a.s. zondag 12 juni van start gaat met de eerste ronde. Baarlo heeft zich echter al dankzij de 2e plaats geplaatst voor de 2e ronde die midweeks (16 juni) wordt gespeeld op Sportpark De Meeren. Tegenstander van Baarlo is dan de winnaar van het duel in de 1e ronde tussen Weltania (Bekkerveld) en VV Sittard. De winnaar van die 2e ronde plaatst zich vervolgens voor de finale op neutraal terrein waar een plek in de 2e klasse dan de inzet is. De tegenstander is dan de winnaar van het duel tussen de 2e klassers Braakhuizen (Geldrop) en RKFC Lindenheuvel. De 2 clubs die vechten voor lijfsbehoud als 2e klasser.

Verslag en foto's: LenG

Meer foto's van dit en andere duels in de fotogalerij van Baarlo 1

Wedstrijdverslag Dagblad De Limburger d.d. 07-06-2022: "Baarlo al feestent naar seizoenstoetje"