MVC’19 meest gelukkige in enerverende clash met Baarlo

MVC'19 1 (zon)

Baarlo 1 (zon)

Bart Crienen (schot)
Ron v.d. Kerkhof (intikker)

16 oktober 2021 19:00

J.J. Peeters

Sportpark De Drie Sprong
Breetse Peelweg 1 B
5993NC
MAASBREE

Kleurrijk vuurwerk van de Baarlose M-side, voorafgaand aan de klassieker tussen MVC’19 en Baarlo, schitterend afstekend tegen de donkere (zaterdag)avondlucht,  luidde een knallend en enerverend duel in. De vele supporters van beide ploegen langs de lijn zorgden voor echte derbysfeer. De spelers op hun beurt voor een wedstrijd die met veel strijd op het scherpst van de snede werd gespeeld, maar die wel sportief bleef, geen seconde verveelde en bol stond van de spanning.

Baarlo had een flitsende start op sportpark De 3-Sprong in Maasbree. MVC’19 werd vanaf de aftrap direct onder druk gezet. Dat leidde na enkele minuten al tot de openingstreffer die de derby meteen openbrak. Uit een vrije trap van Dennis van de Vinne tikte Laurents van de Ham, als een duveltje uit een doosje opduikend voor doel, de bal langs MVC-doelman Tim van Renselaar : 0-1. Een mokerslag voor de thuisclub die een vervolg had moeten krijgen. Daar leek het maar heel even op, want langzaam maar zeker lieten de roodzwarten zich aftroeven door de veel feller op de bal en man jagende MVC’ers. De verdiende gelijkmaker was dan ook een kwestie van tijd.

Een discutabele vrije trap, die net zo goed andersom gegeven had kunnen worden, vormde halverwege de eerste helft de inleiding daarvan. Daaruit werd MVC’er Bart Crienen aangespeeld in het 16-metergebied. Nauwelijks gehinderd joeg hij de bal op fraaie wijze diagonaal in het Baarlose doel: 1-1. Baarlo kreeg ook daarna maar geen vat op het spel van de thuisclub.  Die drong meermalen dreigend in het Baarlose strafschopgebied door, maar kwam voor rust niet meer tot scoren. Pal voor de thee had Laurents van den Ham, vrijgespeeld uit een steekbal van Michiel Hanssen, nog wel een prima mogelijkheid om Baarlo alsnog-  tegen de verhouding in - op voorsprong te schieten. Maar door iets te ver doorvoeren van de actie ging die doelkans alsnog verloren.

Rollen omgekeerd na rust

Er moet een pittig woordje gesproken zijn in de Baarlose kleedkamer, want na de hervatting waren de rollen omgekeerd. De roodzwarten kwamen opnieuw feller uit de startblokken, maar hielden dat ditmaal ook gedurende de gehele 2e helft vast. Na een minuut of tien leek het offensief ook succes op te leveren, maar een treffer werd wegens buitenspel geannuleerd. Waarna Baarlo in het verdere verloop nog diverse goede mogelijkheden had om opnieuw aan de leiding te komen. Doelpogingen van Sander Gulev, Michiel Hanssen, Laurents vn den Ham en de ingevallen Rik Schotman kregen helaas geen vervolg in een verdiende treffer. Het duel leek af te stevenen op een gelijkspel, waarmee beide ploegen hadden kunnen leven.

MVC’19 dat na rust nauwelijks tot serieuze kansen kwam, sloeg in de slotminuut van het duel echter alsnog snoeihard toe. Knullig balverlies van Baarlo op het middenveld leidde een razendsnelle MVC-counter in over de linkerflank. De Baarlose defensie, nog ongeordend door een pal daarvoor wegens een blessure noodzakelijk uitgevoerde wissel, werd op pure snelheid geklopt. De lage voorzet werd bij de 2e paal vervolgens door MVC-aanvoerder Ron van den Kerkhof van dichtbij binnen gegleden: 2-1. Waarmee de derby volkomen op z’n kop werd gezet. Voor Baarlo was er daarna alleen nog tijd voor één wanhoopspoging om alsnog een verdiend punt te redden. Een vlammend schot van Frank Peeters werd echter onschadelijk gemaakt door doelman Tim van Renselaar, die daarmee een gelukkige zege van zijn ploeg  definitief over de streep trok.

Een slag verloren, maar niet de oorlog. De competitie is nog lang.  Komende zondag krijgt Baarlo bezoek van het Midden-Limburgse Haelen. Momenteel hekkensluiter in de 3e klasse C, maar dat wil nog niks zeggen in dit stadium van de competitie. Dan zal een zege noodzakelijk zijn om aansluiting te behouden met de ploegen aan de kop van de ranglijst. Van onderschatting mag dan absoluut geen sprake zijn.

Verslag en foto’s: LenG

Meer foto's van dit  en andere duels in de fotogalerij van Baarlo 1.

Artikel Dagblad De Limburger d.d. 18-10-2021: Bezige captain beslist boeiende derby