Nipte zege voor Baarlo in eerste competitieduel bij Spaubeek

Musschenberg 26
6176BD
SPAUBEEK

Een gedroomde competitiestart van Baarlo in de voor de roodzwarten nog vreemde omgeving van de 3e klasse B waarin de ploeg dit nieuwe seizoen de strijd moet aan gaan met diverse onbekende tegenstanders. Met gelijk al een uitduel in het Zuid-Limburgse Spaubeek, liggend onder de rook van Geleen aan de rand van het Heuvelland. Op het onwennige kunstgrasveld had Baarlo het in de 1e helft lastig tegen de fysiek sterke thuisclub, maar hield de nul op het scorebord. Na rust kwam Baarlo aanvallend een stuk beter uit de verf en wist Jordi Peeters zich tot matchwinnaar te kronen door uit een van de uitgespeelde kansen het enige en achteraf winnende doelpunt te scoren: 0 - 1.

Het sportpark van Spaubeek lag er zonovergoten bij, waar het dankzij een lekker temperatuurtje goed toeven was op en langs het veld. In de eerste helft had gastheer Spaubeek een optisch overwicht, maar wist weinig hieruit te creëren. Wat mede te danken was aan het goede defensieve werk aan Baarlo-zijde. Een lob die ruim achter de lat op het doelnet belandde was de gevaarlijkste doelpoging van de thuisclub. Baarlo probeerde in de omschakeling tot succes te komen, maar ging daarbij vaak onnauwkeurig te werk waardoor de offensieve daden veelal al ruim voor het strafschopgebied van Spaubeek strandden. De doelman van de thuisclub werd voor rust dan ook nauwelijks op de proef gesteld. De bloedeloze 0-0 ruststand was dan eigenlijk ook een logisch gevolg van het (ineffectieve) spelbeeld dat in de eerste helft ten toon werd gespreid.

Na rust kwam het spelbeeld meer tot leven met twee ploegen die nu beiden nadrukkelijker op doelpuntenjacht gingen. Al na een minuut of vijf had Spaubeek als eerste een riante kans op die openingstreffer, maar Baarlo-doelman Jeffrey Schouenberg wist de van dichtbij ingeschoten bal te pareren. Een paar minuten later werd Roel Bouten vrije doorgang naar het Spaubeek-doel verleend. Nu kwam de doelman van de thuisclub in het één op één duel als winnaar uit de strijd. Weer enkele minuten later viel de openingstreffer alsnog voor Baarlo. Een vrije trap vanaf de linkerflank werd in eerste instantie gepareerd, maar in de rebound door Rik Schotman wederom in de doelmond gebracht waar Jordi Peeters van dichtbij de bal in het Spaubeek-doel schoof: 0-1. Het vlagsignaal van de Spaubeek-grensrechter ten spijt werd de treffer terecht goedgekeurd door de prima leidende arbiter Van Oerle. Beide ploegen kregen in het laatste half uur nog wel enkele mogelijkheden, maar gescoord werd er niet meer. Al was het in de absolute slotfase wel nog effe billenknijpen voor Baarlo toen Spaubeek nog wat extra druk zette, maar de nipte 0-1 voorsprong kwam niet echt meer in gevaar.

Aankomende zondag 1 oktober het eerste competitieduel in eigen huis. Dan komt MMC Weert op bezoek op Sportpark De Meeren, vorig seizoen nog tegenstander in de 3e klasse C. Baarlo wist toen niet te winnen van deze ploeg. Een gelijkspel thuis (1-1) en verlies (3-1) in het uitduel. Baarlo heeft dus nog wat goed te maken, maar makkelijk zal het wederom niet worden. De Weerter ploeg leed op deze eerste competitiedag op eigen veld een gevoelige 0-3 nederlaag tegen Geleen-Zuid. De gasten zullen dus ook alles uit de kast halen om met een resultaat uit Baarlo te vertrekken.

Verslag en foto’s: LenG

Verslag Dagblad De Limburger maandag 25-09-2023: LEES VERDER

Meer foto's van dit en andere duels in de
Fotogalerij Baarlo 1