Baarlo ontsnapt op de valreep aan zeker lijkende nederlaag bij HEBES

VV HEBES 1 (zon)

Baarlo 1 (zon)

Tijn Leduc (intikker)
Bjorn Sonneville (schot)
Lars Habets (vrije trap)
Kay Nellen (penalty)

17 maart 2024 14:30

F.J.M. Benneker

Sportpark VV HEBES
Baexemerweg 1 A
6099NA
BEEGDEN

Baarlo kon in Beegden tegen het lokale HEBES ruim 75 minuten lang nauwelijks overtuigen. De thuisclub was in dat tijdsbestek de iets betere ploeg zonder overigens ook de sterren van de hemel te spelen. In de vooral uiterst magere eerste helft met nauwelijks kansen voor beide doelen wist de thuisclub toch op voorsprong te komen en deze halverwege de 2e helft zelfs te verdubbelen. Baarlo leek geklopt, maar kwam in de slotfase alsnog verrassend langszij HEBES door tweemaal te scoren  uit standaardsituaties. Door een rake vrije trap en een benutte penalty pal voor tijd werd het alsnog een puntendeling (2-2).

Baarlo moest het in het duel uit bij HEBES doen zonder de geblesseerde centrumverdediger Roel Bouten en de om een andere reden afwezige vaste doelman Jeffrey Schouenberg, Baarlo-trainer Tim Nabben was daardoor gedwongen om met name in de verdediging aanpassingen te doen. In het eerste half uur werd die nauwelijks op de proef gesteld door de thuisclub die wel het initiatief had. Het openingsdoelpunt in de 35e minuut kwam letterlijk en figuurlijk uit de lucht vallen. Op een lange, hoge bal over de Baarlo-defensie reageerde HEBES-spits Tijn Leduc het meest attent. Vrij voor doel liet hij doelman Thom Ruinard met een lage schuiver kansloos: 1-0. Met name door gestuntel in de Baarlose defensie had de thuisclub nog wat kleinere mogelijkheden om die voorsprong nog voor rust uit te breiden. Die bleven echter onbenut. Omdat Baarlo bij de schamele counters geen enkele kans wist te creëren bleef het bij een 1-0 ruststand in het voordeel van HEBES.
Pover spel
Ook in de 2e helft bleef het Baarlose aanvalsspel pover. Offensieve pogingen sneuvelden nog voordat ze eigenlijk begonnen waren. HEBES daarentegen nam nog iets nadrukkelijker het heft in handen. Echte open kansen leverde dat voor de thuisclub in eerste instantie weer niet op. Wel een aantal hoekschoppen met dreigende flipperkastsituaties voor het doel van Baarlo. Soms met enig kunst en vliegwerk bleef Baarlo vooralsnog een grotere achterstand gespaard. Tot halverwege de 2e helft. Een onzuivere terugspeelbal van de in dit duel wat onzichtbare Laurents van den Ham vormde hiervan de inleiding. Het leverde aanvallend  een overtalsituatie op voor HEBES, dat dit slippertje maximaal uitbuitte: 2-0. De thuisclub leek Baarlo daarmee de definitieve nekslag te geven en in een zetel te zitten voor de overwinning.

Succesvol slotoffensief

Met enkele aanvallende wissels zette Baarlo in de slotfase nog met de moed der wanhoop een slotoffensief in. En totaal onverwacht ook nog eens met succes. Tien minuten voor tijd viel allereerst de aansluitingstreffer. Uit een vrije trap op 20 meter van het doel schoot  de ingevallen Lars Habets met een laag strak schot de bal langs de HEBES-muur in de uiterst linkerhoek van het doel binnen: 2-1. Pal voor tijd mocht Kay Nellen aanleggen vanaf de penaltystip na een handsbal van een HEBES-speler. Ondanks de voelbare druk liet hij er geen gras over groeien en schoot de pingel kiezelhard en ongenadig binnen: 2-2. Daarmee alsnog een heel kostbaar puntje voor Baarlo binnenhalend. Voor HEBES waren de druiven heel zuur getuige de reacties na afloop.

Dankzij het gelijke spel wordt de coupepoging van de ploeg uit Heel-Beegden om Baarlo op de ranglijst voorbij te gaan daarmee afgeslagen. Bovendien blijft het gat met de degradatiezone gehandhaafd op 5 punten. De volgende opponent is Sportclub Irene. De “Maasderby” wordt a.s. zaterdag al gespeeld op het eigen Sportpark De Meeren en begint om 18.00 uur. Het zal er weer om gaan spannen tussen beide ploegen!

Verslag en foto’s: LenG

Artikel Dagblad De Limburger maandag 18-03-2024: LEES VERDER