Moeizame puntendeling van Baarlo bij FC Geleen-Zuid

Jos Klijnenlaan 685
6164AP
GELEEN

Met de nodige moeite is Baarlo er in geslaagd aan het treffen met FC Geleen-Zuid één kostbaar punt over te houden. De thuisclub was in de 1e helft op het eigen kunstgrasveld de betere ploeg. De Baarlose defensie liet zich echter niet verschalken. Pal na rust nam Baarlo zelfs verrassend de leiding. Na een gemiste strafschop door de thuisclub viel een half uur voor tijd met fortuin de (verdiende) gelijkmaker voor FC Geleen-Zuid alsnog. Beide ploegen hadden daarna nog enkele mogelijkheden op een zege, maar er veranderde niets meer in de 1-1 stand. Een resultaat waarmee Baarlo vrede kon hebben.

Baarlo moest zonder de geblesseerde Laurents van den Ham, afgelopen donderdag in het inhaalduel met SVH’39 nog goed voor drie treffers, afreizen naar Zuid-Limburg. Het was thuisclub FC Geleen-Zuid dat meteen het initiatief in handen nam. Baarlo werd stevig in het defensief gedrongen en wist hier slechts met vlagen aan te ontsnappen. Door onnauwkeurige passes en verkeerde keuzes werd de bal keer op keer te snel ingeleverd bij de thuisclub. Over de vleugels was FC Geleen-Zuid veelvuldig dreigend. Met de nodige moeite wist de Baarlo-defensie het gevaar voor doel echter steeds te klaren. Pas op slag van rust was er voor Baarlo zelf een serieuze mogelijkheid voor Freek Berghuis. Diens schot op doel leidde echter niet tot succes. Dus zochten beide teams met een 0-0 brilstand de kleedkamers op voor de theepauze.

Fortuin en misfortuin

Na de hervatting kwam Baarlo aanvankelijk beter uit de startblokken én al na een paar minuten ook nog eens met succes. Uit een counter over links speelde Lars Habets zich op doorzettingsvermogen vrij voor doel. Uit diens harde schot caramboleerde de bal via het lichaam van de doelman de hoogte in en werd in de rebound bij de 2e paal binnengekopt door de vrijstaande Sander Gulev: 0-1. Een kleine 10 minuten later kreeg de thuisclub een unieke kans om weer langszij te komen. Met dank aan arbiter Mariusz Gil na een vermeend handsgeval. De toegekende penalty bleef onbenut, want de bal werd op de paal geschoten. Een vijftal minuten later viel de gelijkmaker met wat fortuin alsnog voor de thuisclub. Een schot op doel dat via een verdediger ongelukkig voor Baarlo tot doelpunt promoveerde: 1–1.

Billenknijpen

In het bloedspannende laatste half uur kregen beide ploegen enkele kansen om de zege te pakken. Baarlo kwam een kwartier voor tijd heel goed weg bij een bal die van heel dichtbij uit een voorzet van rechts  op de paal werd getikt. Roel Bouten kopte voor Baarlo even later uit een hoekschop rakelings over het doel van FC Geleen. In de absolute slotfase was het echter billenknijpen voor Baarlo. De ploeg bleef defensief echter overeind en stal op de valreep nog bijna alle drie de punten. Een gericht schot van Rik Schotman op doel werd echter met een fraaie safe door de Geleense doelman uit de hoek geranseld. Het zou ook teveel van het goede zijn geweest.

Weer een belangrijk en kostbaar punt voor Baarlo, dat door het gelijke spel niet alleen de directe opponent  FC Geleen-Zuid op afstand houdt, maar tevens door de overige uitslagen in de 3 klasse B het verschil met de ploegen in de degradatiezone weer met een puntje zag groeien.  A.s. zondag weer een belangrijk treffen als Baarlo in Beegden op bezoek gaat bij VV HEBES, dat na de winterstop heel goed op dreef is. Baarlo is dus gewaarschuwd!

Verslag en foto’s: LenG
Binnenkort nog wat meer foto's van dit duel in de Fotogalerij Baarlo 1, dus kom nog een keer terug.