Nederlaag voor Baarlo in Maasderby bij Sportclub Irene

Baarlo 1 (zon)

Jeffrey Bömers (schot)
Jeffrey Bömers (corner)
Dylan Peperkamp (vrije trap)

3e klasse B

4 november 2023 19:00

G. Grutters

Sportpark De Bakenbos
Bakenbosweg 4
5932AH
TEGELEN

Onder kunstlicht speelde Baarlo al op zaterdagavond op Sportpark De Bakenbos in Tegelen het duel tegen Sportclub Irene. De confrontaties met de Tegelse club zijn dit seizoen – helaas - de enige waarbij je nog enigszins kunt spreken van een derby. Op de kersverse kunstgrasmat was Baarlo absoluut niet de mindere van Sportclub Irene, maar leed desondanks een – geflatteerde – 3-0 nederlaag.  Nog voor rust kreeg Baarlo al twee treffers te incasseren en daar kwam in de 2e helft nog een treffer bij. Twee van die drie treffers kwamen tot stand uit standaardsituaties. Een Baarloos doelpunt halverwege de 2e helft, die er nog een wedstrijd van zou hebben gemaakt, werd om dubieuze redenen afgekeurd.

Onder een stromende regen ontwikkelde zich al vrij snel een op het oog gelijkopgaande wedstrijd. Beide ploegen speelden vol op de aanval, maar vooralsnog zonder echt gevaarlijke situaties voor beide doelen. Pas halverwege de eerste helft was het de thuisclub die profiterend van slechte dekking in de Baarlo-defensie de score opende. Irene-aanvaller Jeffrey Bömers kreeg vrije doorgang en wist met enig fortuin de bal in 2 instanties in het Baarlose doel te schuiven: 1-0. Baarlo reageerde meteen, maar doelpogingen van Laurents van den Ham (schot in zijnet) en Rik Schotman (schot van afstand) leverden niet de gewenste gelijkmaker op. In de slotfase van de eerste helft was juist de thuisclub voor de tweede maal succesvol. Wederom met het nodige fortuin caramboleerde de bal uit een hoekschop getoucheerd door een Baarlonaar in het net: 2-0. Een stand waarmee beide ploegen de kleedkamers opzochten voor de rust.

In een poging de bakens alsnog te verzetten schoof Baarlo-coach Tim Nabben na de rust de kopsterke centrumverdediger Roel Bouten naar voren in de punt van de aanval. De opzet om met meer opportunistisch spel meer fysieke druk op de defensie en het doel van de thuisclub uit te oefenen leek halverwege de 2e helft ook zijn vruchten af te werpen. Uit een voorzet vanaf de flank kopte Roel Bouten de bal vol op de lat van het Irene-doel. In de rebound werkte Jordi Peeters de bal alsnog in de touwen. Op vlagadvies van de grensrechter van de thuisclub werd deze aansluitingstreffer echter volkomen ten onrechte wegens vermeend buitenspel (wat het absoluut niet was voor beide (!) spelers) door arbiter Grutters afgekeurd. En daarmee ging de door Baarlo gewenste aansluitingstreffer in rook op. Een doelpunt dat weer garant had gestaan voor een spannende slotfase van deze “Maasderby”.

Sportclub Irene moest het na rust met name hebben van counters die overigens nauwelijks echt gevaar opleverden. Niet verrassend viel de definitieve beslissing dan ook een klein kwartier voor tijd opnieuw uit een standaardsituatie. Een vrije trap pal voor het Baarlose strafschopgebied van waaruit de bal door Irene-speler Dylan Peperkamp naar de uiterste linkerhoek van het doel werd gedirigeerd: 3-0. De wedstrijd ging vervolgens ondanks de wederom stromende regen als een nachtkaars uit.

Op grond van de effectiviteit is de zege van Sportclub Irene zeker niet onverdiend, hoewel de hoogte van de uitslag de verhoudingen in het veld wel geflatteerd weergeeft. Voor Baarlo is het zaak deze nederlaag snel te vergeten en de focus weer te richten op de komende wedstrijd. Dat is a.s. zondag 12 november het thuisduel tegen het Zuid-Limburgse Schinveld. Weer zo’n onbekende opponent.

Verslag en foto's: LenG

Meer foto's van dit en andere duels in de Fotogalerij Baarlo 1