Verdienstelijke 2e plek MO17-1 in Final Laegue

14 juni 2023 14:30

Afgelopen zaterdag speelden onze 2 meidenteams een afsluitend toernooi in Baarlo, waarbij tegenstanders uit de eigen competitie nogmaals sportpark De Meeren bezochten. Een initiatief van de KNVB, maar was het ook een geslaagd initiatief. De meningen zijn verdeeld, al hebben alle teams in Baarlo er een mooie afsluiting van gemaakt.

Veel improvisatie

De Final Laegue werd toegekend aan VV Baarlo en er werd met veel plezier naar uitgekeken. Helaas werd de communicatie vanuit de KNVB minder en minder naarmate de datum naderde. Bij MO15 waren er 4 teams en zou er een wedstrijd gespeeld worden om 9.00 uur en daarna een finale en een wedstrijd om de 3e en 4de plek. Dat was nog wel duidelijk. Bij MO17-1 stonden er 7 teams op de lijst, maar in de laatste week lieten Boeimeer uit Breda en 't Zand uit Tilburg verstek gaan. Nog 5 teams over dus, wat nu? Geen idee, er kwam geen nieuwe informatie meer vanuit de KNVB en trainer René, die het initiatief had genomen om het toernooi naar Baarlo te halen, had geen idee of de andere teams wel op kwamen dagen. Hij wist al dat het veel improviseren zou worden, maar dat is hem wel toevertrouwd. Dus zorgen waren er niet, ondanks de hitte was het plan er gewoon een leuke dag van te maken.

Eigen schema

In de ochtend waren alle MO15-teams aanwezig. Er werd even overlegd en het leek iedereen leuk om tegen elk team te spelen. Er werd een eigen schema gemaakt met voor elk team 3 wedstrijden. Een uitstekende keuze, daar was achteraf iedereen het wel mee eens. Mierlo-Hout, de kampioen bij de MO15-1, ging ook vandaag met de winst ervan door. NWC Asten werd 2e, Baarlo 3e en Someren werd laatste. Een prima start van de dag.

In de middag waren ook alle 5 overgebleven MO17-teams aanwezig en ook hier werd voorgesteld om onderling tegen iedereen te spelen, waarbij steeds 1 team vrij zou zijn. En ook dat pakte goed uit, ondanks de hitte werd er fanatiek gevoetbald. Tussendoor was er fruit en ranja voor de meiden en na 2 speelrondes werd de speeltijd iets ingekort. Onze meiden van MO17-1 speelden zeer verdienstelijk en verloren geen wedstrijd. De eerste wedstrijd tegen Schaesberg werd gewonnen, daarna 3 keer een gelijkspel. SJO ESB uit Eys (Zuid-Limburg) werd de uiteindelijke winnaar, gevolgd door VV Baarlo. Schaesberg werd 3e, SV Budel 4e en de kampioen uit Kaatsheuvel, DESK MO17-1, moest genoegen nemen met de 5e en dus laatste plaats.

Na de prijsuitreiking bleven SJO ESB en DESK nog naborrelen en was het erg gezellig in De Meeren, waar inmiddels ook de heren van de selectie gearriveerd waren voor een gezellige BBQ. De meiden van DESK zongen uit volle borst hun clublied en dat werd gevolgd door een aantal Limburgse Carnavalskrakers die werden meegezongen door SJO ESB en Baarlo. De sfeer was uitstekend, zoals de gehele dag. We kijken dan ook terug op een meer dan geslaagd toernooi.

Volgend jaar weer een Final Laegue?

Dat is een interessante vraag. De Final Laegue was opgezet omdat uit onderzoek naar voren was gekomen dat de meiden hier behoefte aan hebben. In Baarlo was de sfeer uitstekend de gehele dag, op en naast het veld, tussen speelsters onderling en trainers onderling. In dat opzicht is de Final Laegue geslaagd en staan wij zeker open voor een vervolg.

Maar toch moet er het nodige veranderen. Communicatie vanuit de KNVB moet beter. Dat lees je ook veel terug op social media, al verschilt het per regio wat we hebben kunnen lezen. Het aantal afzeggingen was landelijk ook vrij groot hebben we begrepen. Daar mag de KNVB ook over nadenken. Bijvoorbeeld vantevoren inschrijven en als een team afzegt de organiserende vereniging een flink bedrag betalen ter compensatie. Want er moet inkoop worden gedaan en dat schat je in op het aantal teams dat deelneemt. Als er dan last-minute afmeldingen komen is dat niet fijn voor de gastheer van het toernooi.

Maar laten we positief afsluiten. De Final Laegue in Baarlo was zeker geslaagd, zeker ook de goeie verstandhouding van alle teams onderling en het improvisatievermogen van René en andere vrijwilligers. Wat ons betreft volgend jaar weer, waarbij de KNVB iets meer regie moet nemen!