Baarlo laat zich verrassen door Sparta’18

de Meeren 11
5991ED
BAARLO LB

Zowel Baarlo als Sparta’18 kozen vanaf het beginsignaal van de goed leidende arbiter Jos Peeters uit Kronenberg voor het offensief. Beide ploegen gingen vol voor de winst en de daaraan verbonden kostbare puntenwinst. In de eerste helft werd het dan ook een open wedstrijd met kansen voor beide teams. Daar waar Baarlo die liet liggen, scoorde Sparta’18 wel eenmaal in de beginfase. Pal na rust verdubbelden de gasten uit Sevenum die voorsprong. Een klap die Baarlo in het verdere verloop van de aanzienlijk mindere 2e helft niet meer te boven kwam.

In de best aardige eerste helft golfde het spel op en neer. Na een minuut of vijf was de eerste grote kans op de openingstreffer voor Baarlo. Jeffrey Arents glipte dwars door de Sparta-defensie met vrije doortocht naar het doel. Helaas voor Baarlo schoof hij de bal wel langs de uitkomende doelman Kevin van den Broek, maar ook pal langs het lege doel. Daar waar Baarlo deze reuzekans liet liggen, sloeg Sparta’18 nauwelijks twee minuten aan de andere kant wel ongenadig toe. Onnodig balverlies van Baarlo op het middenveld was de inleiding van een tegencounter waarbij Sparta-aanvaller Jotte Pompen, enigszins geholpen door de wind, Baarlo-doelman Jeffrey Schouenberg met een lob het nakijken gaf: 0-1. In de resterende tijd voor rust had Baarlo nog diverse mogelijkheden op de gelijkmaker. De beste wederom voor Jeffrey Arents, die doorbrak over de linkerflank. Ditmaal joeg hij de bal over het Sparta-doel. Ook Rik Schotman was pal voor rust bijna succesvol, maar zag het leer via de Sparta-doelman rakelings langs het doel caramboleren. Aan de andere kant ontsnapte Baarlo tussendoor aan de 0-2 na een kopbal uit een hoekschop, waarbij Sander Gulev op de doellijn redding moest brengen. Ruststand:0-1.

Nauwelijks uit de kleedkamer werd Sparta’18 door opnieuw onnodig balverlies van Baarlo in een zetel voor de overwinning gehesen. Ditmaal in het eigen strafschopgebied, wat met een strak en onhoudbaar schot door Sparta-speler Jeroen Smits genadeloos werd afgestraft: 0-2. Die treffer bleek uiteindelijk ook de beslissing in de wedstrijd. Het spelpeil zakte hierna behoorlijk. Baarlo probeerde nog wel terug te komen in de wedstrijd, maar wist geen echte vuist meer te maken. Sparta’18 beperkte zich voornamelijk tot het consolideren van de voorsprong en slaagde daarin relatief gemakkelijk. Echte kansen waren er in het resterende deel van de wedstrijd nauwelijks en de wedstrijd ging dan ook uit als een nachtkaars.

Door de nederlaag blijft de strijd om lijfsbehoud voor Baarlo actueel. In het komende Paasweekeinde hebben de roodzwarten vrijaf. Zondag 16 april staat het belangrijke duel tegen Brevendia in Stramproy op het programma. Baarlo hoopt dan revanche te nemen voor de schlemielige nederlaag eerder dit seizoen in eigen huis en nog meer een belangrijke stap te maken voor handhaving als 3e klasser.

Verslag en foto’s: LenG