Jo van Wijlick en Tom Crienen krijgen 'ongeveer' dezelfde afscheidswedstrijd als Johan Cruijff

RKSVN Veteranen

Baarlo veteranen

21 mei 2022 17:00

Sportpark Ligteveld
Maasweg 1
6086CA
NEER

Afgelopen zaterdag speelden de veteranen tegen de oranje mannen uit Neer. Zij zouden eigenlijk tegen Bevo spelen maar deze wedstrijd werd afgelast. Naarstig op zoek naar een andere tegenstander en zo kwamen we uit bij Neer. Een tegenstander waar we in het verleden vaker tegen gespeeld hadden maar destijds waren het meestal gelijk opgaande wedstrijden, Deze keer niet zoals jullie verderop kunnen lezen.

Jammer genoeg waren de veteranen van Neer niet op de hoogte van de afscheidswedstrijd van de 2 spelers uit Baarlo anders hadden ze misschien meer compassie gehad met de veteranen uit Baarlo.

Je kunt je dan ook afvragen waar de titel op slaat. Op 7 november 1978 speelde Ajax tegen Bayern Munchen een afscheidswedstrijd ter ere van het afscheid van Johan Cruijff, uitslag 0-8. Nu kun je de veteranen van Neer niet vergelijken met Bayern Munchen en de veteranen van Baarlo ook niet met Ajax. De uitslag is wel ongeveer hetzelfde. In 1978 werd het 0-8 en afgelopen zaterdag werd het 0-12.

De veteranen werden door RKSVN volledig overlopen, na 12 minuten stond het al 4-0 en als Rene van Dijk niet al een aantal prachtige reddingen had gedaan dan was de tussenstand na 12 minuten nog veel hoger geweest. Na de 4-0 kwam Baarlo wat vaker op de helft van Neer, maar behoudens een kopballetje van Fred Ottenheym richting de doelman van Neer kwamen ze meestal maar halverwege de helft van Neer. Voor rust breidde Neer de voorsprong nog uit tot 6-0.

Op slag van rust kreeg Baarlo de 1e corner, deze werd door Neer afgeslagen en Edwin Peeters nam deze ineens op de slof
maar met gevaar voor eigen leven werd dit schot geblokt door een speler van Neer. Nieuwe corner en deze komt weer bij Edwin terecht en nu plaatst hij de bal naast het doel. Hierna floot de scheidsrechter volgens uw verslaggever 5 minuten te vroeg af voor rust.

In de 2e helft had leider Leo de Bock besloten om de tactiek van Atletico Madrid te gaan toepassen. Hij ging het systeem 1-9-1 voetballen. 1 keeper, 9 verdedigers rond de 16 en 1 middenvelder / spits. Dit ging 5 minuten goed maar daarna ging Neer weer verder waar het in de 1e helft mee gestopt was. Vroeg storen, druk zetten, allemaal voetbal wat je eigenlijk op een zondagmorgen/middag verwacht of tegen een Duitse tegenstander. Rene van Dijk had weer een paar prachtige reddingen in huis maar was alleen niet opgewassen tegen de overmacht uit Neer.

En hadden we eenmaal een uitbraak dan werd je gewoon professioneel onder uitgehaald waar op dat moment zeker bij een 9-0 voorsprong zo`n speler laat lopen. Helaas vergat de overigens goed leidende scheidsrechter hiervoor de gele kaart te trekken. Een vrije trap was het enigste wat overbleef. Baarlo raakte hierdoor ietwat geïrriteerd en kreeg even later ook nog een gemakkelijk gegeven maar overigens wel terechte strafschop tegen. Hierdoor kwam Baarlo op een 10-0 achterstand.

In de laatste 10 minuten leek het af en toe wel op een schiettent zoveel ballen kreeg Rene te verwerken en uiteindelijk moest hij nog 2x vissen. Een paar minuten voor tijd kregen Jo en Tom dan beide hun publiekswisseling vanwege het einde van hun voetbal carrière, zichtbaar geëmotioneerd verlieten ze onder applaus het veld.

In de allerlaatste minuut wist de keeper van Neer middels een katachtige reactie zijn doel schoon te houden waardoor de uitslag 12-0 bleef. De grootste nederlaag uit de historie van de veteranen. Frappant detail was ook dat de keeper(Marc Severijns) van de vorige grootste nederlaag, 9-0 tegen SVEB, afgelopen zaterdag getuige was van deze afstraffing.

Helaas werd de afscheidswedstrijd van Jo en Tom niet de wedstrijd waar ze op gehoopt hadden maar je mag ook wel stellen dat dit veteranen team uit Neer misschien wel te sterk is voor het veteranenvoetbal op zaterdagavond. Het zegt genoeg dat ze in Neer maar ook in die regio een virtuele stand bijhouden waardoor het prestatie gevoel naar boven komt in plaats van het recreatieve waarvoor de veteranen eigenlijk bedoeld zijn. Van de andere kant moet ik ook zeggen dat je niemand het recht kunt ontzeggen om bij een veteranenafdeling bij hun club te gaan voetballen.

Dank aan onze meegereisde verslaggever, Hay

Hiermee zit het seizoen erop en rest ons nog de aanstaande familiedag op zaterdag 11 juni en als afsluiter het Alte-Herren toernooi in Hinsbeck op  zaterdag 25 juni.