Baarlo ten onder bij stug en fysiek sterk Merefeldia

Merefeldia 1 (zon)

Baarlo 1 (zon)

Jasper van Loon (schot)
Glenn Versluis (kopbal)

27 maart 2022 14:30

N.P.P. Cremers

Sportpark Merefeldia
De Bengele 10
6031TZ
NEDERWEERT

De euforie van de 1-0 overwinning van Baarlo op de gedoodverfde kampioen Sportclub Irene heeft een paar dagen later al weer een geduchte knauw gekregen. In Nederweert legde de “lichte” Baarlose aanvalslinie  het offensief af tegen de fysiek veel sterkere defensie van Merefeldia. Het hobbelige veld was in dat opzicht ook niet in het voordeel van het technisch vaardigere Baarlo. Beide teams kwamen nauwelijks tot uitgespeelde doelkansen in dit matige duel. Twee standaardsituaties waren uiteindelijk beslissend in het voordeel van de thuisclub (2-0).

De confrontatie met Merefeldia was in tweeërlei opzicht van belang voor Baarlo. Allereerst het verdedigen van de vers veroverde koploperspositie op de competitieladder, maar tevens ook in het kader van de strijd om de 2e periodetitel waarin Baarlo vooraf aan dit duel ook  leidend was en opponent Merefeldia juist de voornaamste concurrent.  De roodzwarten zochten ook vanaf de aftrap de aanval en hadden in de  eerste helft ook een licht optisch overwicht. De aanvalspogingen strandden echter veelal nog voor het doelgebied van de thuisclub bereikt werd. Dat had vooral te maken met het fysieke overwicht van de boomlange Merefeldia-verdedigers ten opzichte van de in verhouding kleine, frêle Baarlose aanvallers. Sander Gulev had in de openingsfase nog wel een prima kans om Baarlo op het goede spoor te zetten. Zijn schot had echter net niet de juiste richting en belandde buiten de palen. Ook  Maikel van Erp kwam met eem boogschot van afstand nog in de buurt van het Merefeldia-doel, maar zag de bal net over de kruising zeilen. Ook Merefeldia wist voor rust in offensief opzicht geen potten te breken en dat verklaarde volledig de bloedeloze 0-0 stand bij de rust.

Vijf minuten In de 2e helft kwam de thuisclub ineens van uit het niets op voorsprong. Een dubieuze door arbiter Cremers toegekende vrije trap vormde de inleiding. Merefeldia-speler Jasper van Loon greep dit presentje aan om de bal via de binnenkant van de - vrijgelaten - 2e paal binnen te draaien: 1-0. Ineens voetbalde Baarlo achter de feiten aan. De roodzwarten gingen nog wel op zoek naar de gelijkmaker, maar ervoeren daarbij dezelfde problemen als voor rust. Daarbij kwam nog eens dat naarmate de wedstrijd vorderde de krachten wegvloeiden. Ongetwijfeld nog de naweeën van de energieverslindende clash tegen Sportclub Irene van enkele dagen eerder. Merefeldia bleef relatief gemakkelijk overeind. Alleen Arman Melkonjan doorbrak een keer de laatste verdedigingslinie, maar zijn te zwakke inzet was vervolgens een makkelijke prooi voor Merefeldia-doelman Pim Feijen. In de slotfase sloeg Merefeldia andermaal toe, opnieuw vanuit een standaardsituatie. Ditmaal een hoekschop waaruit Merefeldia-speler Glenn Versluis zijn ploeg definitief naar de overwinning kopte: 2-0.

Kostbaar puntverlies in dubbel opzicht dus voor Baarlo. Zowel de koploperspositie in de competitiestand moest worden ingeleverd (aan MVC’19 dat won bij Sparta’18), als die in de strijd om de 2e periodetitel (aan Merefeldia). Niks is echter nog verloren. Voor nu effe wonden likken en er a.s. zondag weer voor gaan in het thuisduel tegen SV Blerick en de kansen kunnen bij winst zomaar weer keren leert deze knotsgekke, amusante competitie tot nu toe.

Verslag en foto's: LenG

Meer foto's van dit en andere duels in de fotogalerij van Baarlo 1