Onfortuinlijke nederlaag van Baarlo bij kampioen Merefeldia

Merefeldia 1

Baarlo 1

Sem de Hond (e.d.) (kopbal)

12 mei 2024 14:30

L. van der Wijst

Sportpark Merefeldia
De Bengele 10
6031TZ
NEDERWEERT

In de eerste helft was Merefeldia de  ploeg met het meeste balbezit en de 1-0 voorsprong bij rust voor de thuisclub was dan ook op grond daarvan niet onverdiend. Zij het dat daarvoor wel een ongelukkig eigen doelpunt van Baarlo voor nodig was. In de 2e helft had Baarlo de betere kansen en wist daarin ook eenmaal te scoren. Een ingeschoten bal die pas ruim achter de doellijn gekeerd werd. Een glaszuivere treffer die helaas de arbitrage ontging en waarmee de roodzwarten een verdiend en kostbaar punt door de neus werd geboord.

Ongelukkige tegentreffer
Op het zonovergoten veld in Nederweert ging Baarlo na de nodige felicitaties voor de tegenstander met respect maar zonder vrees de confrontatie aan met de kersverse kampioen Merefeldia. De thuisclub nam vanaf de aftrap het initiatief in handen, daar waar Baarlo trachtte in de omschakeling tot succes te komen. De allereerste kans was na een minuut of tien ook voor de roodzwarten. Lars Habets was zijn belagers op een diepe bal te snel af, maar diens lob over de uitlopende Merefeldia-doelman zeilde helaas ook over het gapend lege doel. Ondanks het overwicht was het aantal kansen voor Merefeldia in de eerste helft relatief karig. De Baarlo-defensie kwam zelden in echte problemen, maar moest in de 18e minuut toch één tegentreffer incasseren. Uit een voorzet vanaf de linkervleugel zeilde de bal getoucheerd door het hoofd van Baarlo-verdediger Sem de Hond ongelukkig in eigen doel: 1-0. Beide defensies hielden daarna de gelederen gesloten en in de stand kwam er dan ook geen verandering meer .

Vergeefse jacht op gelijkmaker
In de 2e helft waren de rollen qua spelbeeld omgekeerd. Baarlo nam de touwtjes in handen en was het Merefeldia dat op de counter speelde. Pal na rust was opnieuw Lars Habets al dichtbij de gelijkmaker waar Baarlo naar op jacht ging. Zijn diagonale schot vanuit een scherpe hoek miste het doel maar nipt. De gelijkmaker leek niet veel later  alsnog te vallen. Sander Gulev vuurde vanaf een meter of twaalf op doel. De bal werd weliswaar nog gekeerd door Merefeldia-doelman Pim Feijen, maar had de doellijn toen al in zijn geheel gepasseerd. Dat was echter blijkbaar niet te constateren door overigens prima leidende jonge arbiter Luca van der Wijst. En ook grensrechter Niels Valkoog van Merefeldia had (uiteraard) even niet het scherpe oog waarvoor zijn achternaam garant leek te staan. Achteraf werd door de tegenstander zelf toegeven dat de bal de doellijn inderdaad was gepasseerd. Een kostbaar punt waarmee Baarlo zichzelf op eigen kracht definitief gevrijwaard zou hebben van degradatienacompetitie, ging daarmee alsnog de mist in. Rik Schotman was in de slotfase met een fraai afstandsschot vanaf de middellijn over de wat ver voor zijn doel opgestelde Merefeldia-doelman alsnog dichtbij de vurig gewenste puntendeling, maar die wist de bal nog ternauwernood met de vingertoppen over het doel te tillen. Het bleef bij een nipte en uiteindelijk fortuinlijk 1-0  zege voor de kampioen.

Door de resultaten van de overige duels in de 3e klasse B lijkt Baarlo niettemin in veilige haven te zijn gearriveerd. De enig overgebleven concurrent Schinveld kan met een achterstand van 6 punten theoretisch nog langszij Baarlo komen in de laatste 2 competitieduels, maar heeft een veel slechter doelsaldo (+2  voor Baarlo tegenover -24 voor Schinveld). Op Pinstermaandag 20 mei a.s. krijgt Baarlo bezoek van subtopper SV Budel dat nog volop strijdt voor een ticket in de promotienacompetitie.

Verslag en foto's: LenG

Meer foto's van dit en andere duels in de Fotogalerij Baarlo 1