Doelman Jeffrey Schouenberg hult zich in nevelen over kampioenschap

17 maart 2022 21:30

Qasim Hakim

IN DE MEDIA: in de sportrubriek 'Aan het woord' van Dagblad De Limburger, editie 18 maart, wordt wekelijks iemand uit het amateurvoetbal geportretteerd. Vandaag: Jeffrey Schouenberg van Baarlo, de minst gepasseerde doelman van de derde klasse C.

Jeffrey_Schouenberg.jpgFoto: privé

Jeffrey Schouenberg was een ventje van acht jaar tijdens die achtste mei in 2002. Op de avond dat Feyenoord de UEFA Cup-finale speelde tegen Borussia Dortmund lag hij al in bed. De Rotterdammers wonnen de eindstrijd in de eigen Kuip met 3-2 van de Duitsers. Op het moment dat op tv de huldiging werd getoond, kwam de kleine Jeffrey even naar beneden. Hij zag de Feyenoorders de cup de lucht in hijsen. „Ik zei tegen mijn broers:vanaf nu ben ik voor Feyenoord”, lacht de inmiddels 28-jarige Schouenberg. „Puur om hen te jennen. Eén broer van me is voor Ajax, de ander is fan van PSV.”

Twintig jaar later is de keeper van Baarlo echter nog altijd trouw fan van de huidigenummer drie van de eredivisie. Dit seizoen bezocht hij de Conference Leaguewedstrijden tegen Slavia Praag en Union Berlin in De Kuip. „Europese duels zijn voor mij zo’n beetje de enige mogelijkheid om wedstrijden van Feyenoord bij te wonen.”

Debuut

Op zondag staat Schouenberg onder de lat bij Baarlo, tweede in de derde klasse C. Hij is de minst gepasseerde doelman van de competitie met tien doelpunten na twaalf duels. Schouenberg debuteerde op 17-jarige leeftijd in het eerste elftal van Baarlo. Hij weet het nog als de dag van gisteren. „We speelden tegen Venlosche Boys. Onze huidige trainer Tim Nabben was destijds coach van de Broys. We wonnen met 5-2. Daar herinner ik hem nog vaak aan, want hij zegt het niet meer zo goed te weten. Het was een bekerwedstrijd. In dat seizoen heb ik nog een paar keer gekeept, maar René Schroembges was eerste keus.”

Teleurstelling

Toen Schroembges twee jaar later stopte, werd Schouenberg zijn opvolger. Niet voor lang. „De resultaten vielen tegen, daarop heeft onze toenmalige coach Ron Spruit René benaderd om terug te komen. Dat deed hij, waarop ik weer in het tweede kwam te keepen. Een grote teleurstelling. Uiteindelijk ben ik er wel een betere keeper door geworden. In het tweede speelden we slechts met drie verdedigers, waardoor ik een soort laatste man werd en bij iedere diepe bal moest ingrijpen. Daarnaast ben ik fysiek sterker en beter bij het uitkomen op hoge ballen geworden. Anderhalf jaar later keerde ik als een complete keeper terug in het eerste elftal onder Rob Geenen.”

Schouenberg werd als eindstation een pion van een defensief sterk blok dat al jaren samenspeelt in de Baarlose hoofdmacht. „We zijn goed op elkaar ingespeeld en krijgen daarom zo weinig doelpunten tegen.” Een belangrijke voorwaarde om kampioen te worden. Toch? „Wij denken niet aan het kampioenschap.”

Hoop

Vreemd. Baarlo won alle zes zijn wedstrijden in 2022 en heeft maar één punt minder dan koploper Sportclub Irene. Volgende week donderdag kruisen beide clubs de degens. Maar eerst moet er zondag nog worden afgerekend met FCV. Saillant detail is dat er op hetzelfde moment in Amsterdam wordt afgetrapt voor de klassieker tussen Ajax en Feyenoord. Winnen de Rotterdammers, dan gloort er weer hoop op een landstitel. „Nee, Feyenoord wordt geen kampioen. Ajax wint deze wedstrijden meestal, ook al is Feyenoord de betere.” Dus Ajax en Sportclub Irene worden kampioen. „Geen commentaar.”

Bron: Dagblad De Limburger (artikel sportbijlage d.d. 18.03.2022)