ZATERDAGDERBY MET DIVERSE PRIORITEITEN (Wedstrijd van de week 3e klasse B)

25 maart 2024 13:00

DE LIMBURGER (Jos Benders)

VV Baarlo tegen Sportclub Irene is de enige Noord-Limburgse derby in 3B. Dat beide clubs verder onbekende tegenstanders treffen, is ook met het oog op de kantine-inkomsten een fikse aderlating. Om wat meer geld in het laatje te krijgen, is de ‘derby op zaterdagavond’ in het leven geroepen. De tweede editie ging met 0-2 naar Irene.

20240323_SCIrene_doelpuntviering-tegen-Baarlo_foto_L_Giesen.jpg
De spelers van Sportclub Irene vieren het openingsdoelpunt tijdens het duel met Baarlo.
FOTO:LÉ GIESEN

BAARLO - zaterdag 23 maart 2024
oe de zaterdagavondderby tot stand is gekomen?

Irene-trainer Angelo van Mil geeft graag tekst en uitleg: „Van mijn tijd bij SV Venray weet ik nog dat het voor de inkomsten goed was om de wedstrijd van het eerste op zaterdagavond te laten plaatsvinden. Meestal zijn er dan toch meer toeschouwers die hun weg naar de kantine van het sportpark weten te vinden dan op zondagmiddag. Ik heb aan het begin van het seizoen het voorstel van de zaterdagavondwedstrijd op tafel gelegd bij de club.” Gezien de nieuwe competitie-indeling met veel Midden- en Zuid-Limburgse ploegen, leken de derby’s tegen Baarlo daar de uitgelezen mogelijkheid voor. De heenwedstrijd in Tegelen van destijds op zaterdag is goed bevallen. In de kantine althans zeker, want de weergoden waren ons in november helaas niet goed gezind. Slecht weer of niet, het feestje in de kantine gaat er sowieso komen zaterdagavond”, vertelde de Venraynaar in aanloop naar het duel.

Andere verplichtingen
Die kantine begon na de wedstrijd inderdaad vol te druppelen met spelers en supporters. Toch spekte niet iedereen de clubkas, want de Venloop van zondag kende voor sommigen ook prioriteiten. Zo rende Irene-verdediger Jitse Janssen zondag de tien kilometer, terwijl Baarlo-verdediger Mike Rayer en Irene-aanvaller Pim Jochijms de halve marathon van het jaarlijkse Venlose hardloopevenement holden. Laatstgenoemde ging er na een warme douche zelfs meteen vandoor, omdat hij met een vriend een voorstelling van meditatiecoach Michael Pilarczyk in het Venlose theatergebouw De Maaspoort ging bijwonen. „Hij geeft een voorstelling waarbij je meer inzicht krijgt in hoe jeeen druk hoofd leeg kunt maken. Ik ben erg benieuwd wat ik ervan vind. Misschien komt het morgen tijdens de Venloop al heel goed van pas”, aldus Jochijms. Niet alleen buiten de lijnen was de aanvaller eerder weg, ook daarbinnen maakte hij het duel niet af. Na een klein uur werd Jochijms naar de kant gehaald, waardoor hij alvast wat krachten kon sparen om de halve marathon binnen de door hemzelf gestelde deadline van twee uur te volbrengen.

Gepasseerd
De les van Pilarczyk gaat in de toekomst misschien ook wel ten goede komen van de prestaties op het veld voor Jochijms en Irene. Feit is dat de ploeg van Van Mil door de overwinning naar plek zeven is geklommen en dat het de Baarlonaren daarmee heeft gepasseerd op de ranglijst. Al zal dat in de late uurtjes vermoedelijk geen onderwerp van gesprek meer zijn geweest in de Baarlo-kantine voor degenen die de clubkas zaterdagavond na de enige Noord-Limburgse derby in de derde klasse B wél een dienst bewezen.

Lees ook het WEDSTRIJDVERSLAG  van Dagblad De Limburger, maandag 24 maart 2024.
Bron: Dagblad De Limburger