De hobby van: Dennis Peeters

6 augustus 2020 19:45

Deze keer een interview met Dennis Peeters, over zijn bijzondere hobby, LEGO. Dennis is al jaren de stille kracht bij de selectie. Stille kracht buiten het veld bedoelen we dan, want in het veld gaat Dennis altijd voorop in de strijd. Maar vandaag leren we Dennis even van een andere kant kennen en vertelt hij vol passie over zijn hobby.

Dennis Peeters actief aan het bouwen met LegoStel jezelf even kort voor (naam, leeftijd, elftal)

Mijn naam is Dennis Peeters en ik ben 29 jaar oud. Ik speel vanaf mijn zesde voetbal bij VV Baarlo. De laatste jaren speel ik met veel plezier voor Baolder 2.

Wat is je hobby naast voetbal?

Voetbal is mijn grote passie. Ben ik echter niet met voetbal bezig, dan vind ik het vooral erg leuk om creatief met LEGO bezig te zijn.

Wat houdt je hobby in?

De meeste mensen denken bij het woord LEGO niet direct aan iets voor volwassenen, het merendeel denkt nog steeds dat het uitsluitend voor kinderen is. De laatste jaren is de beeldvorming echter wel aan het veranderen, mede door meer media-aandacht.

Wat ik vooral leuk vind aan LEGO is het creatief bezig zijn. Ik kan uren vullen met het nadenken over of bouwen van een eigen ontwerp. Daarnaast vind ik het leuk om speciale sets te verzamelen, vooral LEGO sets gebaseerd op bestaande auto’s.

Door de media-aandacht is LEGO populairder dan ooit, met name bij volwassenen. In de loop van de tijd kwam ik er tevens achter dat er steeds meer vraag naar steentjes was door andere LEGO-bouwers. Onderling wordt er tussen bouwers veel geruild, maar ik kreeg zoveel vraag naar steentjes dat ik besloot om er een handeltje in te beginnen. Dankzij mijn LEGO-bedrijf (Baarlo Bricks) kan ik onder andere mijn hobby bekostigen.

Hoeveel tijd besteed je gemiddeld aan je hobby?

In het begin besteedde ik vrijwel alle tijd aan het bouwen of ontwerpen van mijn eigen creaties. Echter, door de groei van mijn bedrijf is de tijdsverdeling compleet anders komen te liggen. De nadruk ligt op dit moment meer op het verkopen dan het bouwen, mede omdat ik van mijn bedrijf mijn fulltime baan wil maken. Zodat ik hopelijk weer veel meer kan gaan bouwen en ontwerpen. Aangezien ik dagelijks bezig ben met LEGO, gaat er ook geen dag voorbij dat ik niet bouw.

Hoe is deze hobby ontstaan/tot stand gekomen?

Jaren geleden was ik met mijn moeder de zolder aan het opruimen. Toen kwamen we daar ineens mijn oude LEGO tegen. De sets waar ik dus vroeger zelf mee gespeeld heb. Mam kwam met het idee om deze te wassen en te controleren op compleetheid. Hier ben ik uren zoet mee geweest en me uitstekend vermaakt. Echter toen dit opgeruimd was, bleef de drang naar bouwen bestaan. Ik heb het internet afgestruind op zoek naar een grote berg LEGO om mee te kunnen bouwen. Datzelfde jaar ben ik nog naar LEGO World geweest en keek ik mijn ogen uit. Dat dit allemaal mogelijk was met LEGO had ik niet gedacht. Mijn drang naar realistisch bouwen werd nog groter. Ik ben op forums gaan vragen voor tips en hierdoor in contact gekomen met LEGO-bouwers in de regio. De hobby nam langzaamaan een steeds groter deel van mijn leven in.

Een aantal Lego creatis van Dennis Peeters

Is dit een hobby van jou alleen of deel je deze hobby met iemand?

In het begin was het een hobby van mij alleen. Mijn vriendin en moeder zijn gaandeweg in de LEGO-wereld gerold. Mijn moeder vindt het vooral leuk om setjes te bouwen en mijn vriendin vindt het leuk om speciale poppetjes of sets te verzamelen. Met z’n drieën hebben we er zoveel plezier in om met LEGO bezig te zijn, dat ik het me niet meer kan voorstellen dat nu alleen te moeten doen.

Wat is het leukste aan deze hobby?

Daar kan ik heel kort over zijn, namelijk het zelf ontwerpen en bouwen. Daarnaast is het contact met andere bouwers ook heel leuk. Vooral om te zien wat zij kunnen bouwen en ontwerpen. Zo leren we van elkaar.

Dennis Peeters en zijn hobby LegoZijn er ook minder leuke dingen?

Over het algemeen kent LEGO geen minder leuke dingen. Echter, omdat ik dus ook een eigen bedrijf heb zijn daar verplichtingen aan verbonden. Er zijn weken dat ik amper vrije tijd heb, dat maakt het soms minder leuk.

Heb je een wens of grote droom in relatie tot je hobby?

Op dit moment is mijn grote droom weer een LEGO beurs te mogen bezoeken. Echter in verband met Corona zit dat er voorlopig niet in. Ook hoop ik in de toekomst weer meer tijd te krijgen om te bouwen en zou het mooi zijn als ik fulltime met mijn LEGO-bedrijf (Baarlo Bricks) aan de slag kan.

Hoe verhoudt deze hobby zich in relatie tot voetbal? Moet je soms keuzes maken, gaat het goed/niet goed samen?

Over het algemeen kan ik deze hobby goed combineren met voetbal. In de meeste gevallen staat voetbal boven LEGO. Echter zijn er soms LEGO beurzen die ik vanwege mijn bedrijfsmatige activiteiten niet kan missen, waardoor ik een wedstrijd of training moet overslaan.

Dennis, bedankt voor het openhartige interview. En geïnteresseerden kunnen eens kijken op de website van Baarlo Bricks, https://baarlobricks.wordpress.com/.

Bron: WG Communicatie