Baarlo veilig na broodnodige 2-3 zege bij hekkensluiter IVO

Oude Schandeloseweg 1
5941CZ
VELDEN

Met een uiteindelijk nog nipte 2-3 zege in Velden heeft Baarlo op eigen kracht de status van 3e klasser weer veilig gesteld. Na de matige eerste helft die Baarlo met een 0-1 voorsprong afsloot, viel de uiteindelijke beslissing in de meer levendige 2e helft.

Het duel stond voor beide ploegen vooral in het teken van de strijd om lijfsbehoud. Wellicht de verklaring van een nerveuse eerste helft met veel balverlies en misverstanden aan twee kanten. Nauwelijks mogelijkheden, laat staan echte kansen vóór beide doelen. Voor Baarlo bleef het in de eerste helft vooralsnog bij wat kleine kansjes. Zoals een kopbal van Laurents van den Ham die over de kruising van het IVO-doel zeilde en een hard stuiterend afstandsschot van Frank Peeters recht op IVO-doelman Bas Erren. Beide ploegen leken met een volkomen logische 0-0 brilstand halverwege de wedstrijd de kleedkamers weer op te zoeken. Op slag van rust viel echter uit het niets alsnog de openingstreffer voor Baarlo. Het enige echte hoogtepunt in het eerste part. Doorgestoten over de rechterflank bediende Laurents van den Ham met een lage voorzet de bij de eerste paal opduikende Jeffrey Arents die gedecideerd de 0-1 binnentikte.

De openingstreffer in het duel was blijkbaar de opmaat voor een levendigere 2e helft. IVO ging op zoek naar de gelijkmaker en Baarlo gokte op een succesvolle uitval om de voorsprong verder uit te breiden. Na enkele doelkansen aan beide zijden was het IVO dat het eerst succes boekte. Met een doeltreffende kopbal zette IVO-speler Wesley Dirkx zijn ploeg in de 58e minuut weer langszij Baarlo:1-1. En nauwelijks 5 minuten later kreeg dezelfde speler dé kans om de thuisploeg zelfs naar een voorsprong te schieten. Na een overtreding van Roel Bouten ging de bal namelijk op de penaltystip. De ingeschoten bal werd echter met een fraaie safe door doelman Jeffrey Schouenberg onschadelijk gemaakt. Een cruciaal moment in de wedstrijd. In plaats van een achterstand kwam Baarlo enkele minuten later weer op voorsprong. Uit een hoekschop schoot de kakelvers ingevallen Jordi Peeters de voor zijn voeten vallende bal bij de 2e paal binnen: 1-2.  Een gouden wissel dus van Baarlo-trainer Tim Nabben!

IVO wenste echter nog niet te capituleren en zette een alles of niets offensief op Dat leverde Baarlo op de counter diverse kansen op, waarvan er één een kleine 10 minuten voor tijd werd verzilverd. Vrij voor doel gelanceerd liet Laurents van den Ham IVO-doelman Bas Erren kansloos: 1-3. In naspeeltijd reduceerde IVO-speler Jaer van Vegchel de achterstand nog met een fraai afstandsschot tot één treffer: 2-3. Nog heel even billenknijpen dus voor Baarlo, maar de tijd was voor IVO daarna te kort om nog één punt uit het vuur te slepen.

Een bevrijdende zege voor Baarlo dat daarmee ook volgend seizoen weer in de vertrouwde en altijd spannende 3e klasse speelt. De klasse waar Baarlo al 12 seizoenen achter elkaar in acteert! De nederlaag betekent voor IVO dat de Veldense ploeg definitief afdaalt naar de 4e klasse. Baarlo speelt Pinkstermaandag 29 mei a.s. zijn laatste competitieduel van dit seizoen. Buur Helden is dan te gast en nog verwikkeld in de strijd om directe degradatie te ontlopen.

Verslag en foto's: LenG
Meer foto's van dit en andere duels in de Fotogalerij Baarlo 1