Gehavend Baarlo verliest van effectiever Sportclub Irene

Sportclub Irene 1 (zon)

Baarlo 1 (zon)

Sven Denessen (schot)
Sven Denessen (vrije trap)

3e klasse C

30 april 2023 14:30

P.J.N. Theunisz

Sportpark De Bakenbos
Bakenbosweg 4
5932AH
TEGELEN

Door afwezigheid van enkele basisspelers was Baarlo-trainer Tim Nabben genoodzaakt zijn basisformatie aan te passen, met name in aanvallend opzicht. Desalniettemin was Baarlo voetballend niet de mindere van de thuisclub. Daar waar Sportclub Irene echter van de weinige echte doelkansen in het duel er twee wist te benutten, liet Baarlo die liggen. Bij de roodzwarten ontbrak daarbij ook enkele malen het nodige fortuin in de afronding én pakten ook een aantal cruciale beslissingen van de niet al te consequent leidende arbiter nadelig uit voor de Baarlonaren.

Het hoofdveld van Sportclub Irene is onlangs voorzien van een kunstgrasveld. De afwerking daarvan is echter nog niet helemaal afgerond, waardoor het treffen met Baarlo nog gewoon op natuurgras werd afgewerkt op het hoofdveld van directe buur TSC’04. Onder een voorzichtig lentezonnetje was de beginfase van het duel aftastend. De eerste noemenswaardige doelpoging, een schot op doel, kwam pas na een kwartier spelen op naam van Sportclub Irene. De eerste levensgrote doelkans daarentegen was enkele minuten later voor Baarlo. Sander Gulev ontfutselde de bal van een talmende Tegelse verdediger en kreeg daarmee vrije doorgang naar het doel. Met een uitgekiende lob liet hij de uit zijn doel stormende Irene-goalie Jur Verstegen kansloos. Het leek de openingstreffer te gaan worden, maar de bal belandde tot zijn ontzetting op de paal van het lege doel. Waarmee de thuisclub ontsnapte aan een zeker lijkende achterstand. Nadat Baarlo ook nog enkele andere mogelijkheden op een eventuele voorsprong liet liggen, was Sportclub Irene pal voor rust min of meer vanuit het niets wel succesvol. Een goed uitgevoerde counter werd doeltreffend afgerond door Irene-speler Sven Denessen:1-0, tevens ruststand.

In de 2e helft veranderde het spelbeeld nauwelijks. Beide ploegen bleven aan elkaar gewaagd. Waarbij Baarlo op zoek ging naar de gelijkmaker. Een door het centrum van de Irene-verdediging gelanceerde Roel Bouten leek een tiental minuten na de rust ook op weg naar die gelijkmaker. Voor hij kon afronden werd hij echter binnen de lijnen van het strafschopgebied onreglementair van achteren getorpedeerd. Daar waar de bal op de stip had gemoeten, wuifde de arbiter - van afstand – de Baarlose claims op een strafschop stoïcijns weg. In plaats van een zeker niet onverdiende gelijkmaker was het Sportclub Irene wat een 20-tal minuten vóór het einde van de wedstrijd de voorsprong vanuit een standaardsituatie wist te verdubbelen. Opnieuw was Irene-speler Sven Denessen de afmaker. Uit een makkelijk toegekende vrije trap schoot hij de bal fraai vanaf een meter of 20 in de uiterste hoek van het Baarlose doel:2-0. Nauwelijks een minuut later had Sander Gulev de achterstand weer moeten terugbrengen tot één treffer en daarmee weer de spanning in de wedstrijd. Vanuit een vrije en riante positie kopte hij de bal echter uit een voorzet op maat van Jeffrey Arents rakelings voorlangs het doel. Ook enkele doelpogingen van Jeffrey Arents in de slotfase leverden geen treffer op voor Baarlo, zodat Sportclub Irene een 2-0 zege over de eindstreep trok.

Een puntendeling zou de verhoudingen op het veld beter hebben weergegeven. Op basis van effectiviteit was de zege en drie -kostbare - puntenwinst van Sportclub Irene ook weer niet geheel onverdiend. De strijd tegen lijfsbehoud blijft daarmee voor beide ploegen nog razend spannend. A.s. zondag 7 mei is Baarlo vrijaf. De competitie wordt zondag 14 mei weer hervat met het – zeer lastige - thuisduel tegen de ongenaakbare, nog steeds ongeslagen koploper én reeds kampioen zijnde SV Laar. Zeker omdat weer enkele basisspelers zullen ontbreken, nu wegens een schorsing.

Verslag en foto’s: LenG

Meer foto's van dit en andere duels in de Fotogalerij Baarlo 1