Zwaarbevochten zege van Baarlo bij Sparta’18

Sparta'18 1 (zon)

Baarlo 1 (zon)

Jort Pouls (intikker)
Dennis van der Zee (afstandschot)

13 november 2022 14:30

E. Inci

Sportpark 't Spansel
Luttelseweg 26
5975VW
SEVENUM

Op het kunstgrasveld in Sevenum heeft Baarlo het traditioneel altijd lastig en dat was ditmaal niet anders. In de beginfase leek het daar nog niet op. Baarlo was daarin de betere ploeg  en kwam ook binnen het eerste half uur op een 0-2 voorsprong. Maar nog voor rust kwam Sparta’18 enigszins onverwacht tot de aansluitingstreffer. In de 2e helft ging de thuisploeg vol voor de gelijkmaker, maar slaagde uiteindelijk niet in die opzet mede dankzij de gedegen Baarlose defensie die nauwelijks krimp gaf en de zege soeverein over de streep wist te trekken.

Bij het beginsignaal van de prima leidende arbiter Emre Inci, die zich gedurende de wedstrijd niet van de wijs liet brengen door de ‘acteurs’ op en langs het veld, nam Baarlo het initiatief in handen. De thuisclub werd in de verdediging gedrongen en in de 8e minuut leidde dit ook tot de openingstreffer. Uit een voorzet van Jeffrey Arents schoot de van achter opgekomen en volkomen vrijgelaten Jort Pouls  de bal ter hoogte van de 2e paal onberispelijk binnen. Het doelpunt leek echter afgevlagd te gaan worden door de Sevenumse grensrechter wegens vermeend buitenspel. De goed op één lijn met de situatie opgestelde arbiter Inci wenste hier niet aan mee te werken. De treffer bleef dus volkomen terecht staan: 0-1. Even later moest Jeffrey Arents de strijd helaas staken met een blessure. Zijn vervanger Freek Berghuis liet zich wel al snel van zijn goede kant zien. Op een dieptepass klopte hij op snelheid – zijn handelsmerk - de Sparta-defensie en passeerde doelman Yannick Vullings met een diagonale schuiver in de verre hoek: 0-2. Baarlo verzuimde hierna door te drukken en gaf Sparta’18 de kans terug te komen in de wedstrijd. Zeker toen de thuisclub vrijwel uit het niets de aansluitingstreffer wist te produceren. Met een indraaiend afstandsschot trof Sparta-speler Dennis van der Zee  tien minuten voor rust fraai het doel pal langs de paal: 1-2, tevens ruststand.

Gesterkt door deze meevaller ging Sparta’18 na de theepauze met vooral fysiek spel vol op jacht naar de gelijkmaker. Baarlo had hier niet het adequate antwoord op. Verloor het gevecht op  het middenveld en werd teruggedrongen in de verdediging. De Baarlose defensie hield echter wel de gelederen goed gesloten en gaf geen echte kansen weg. Veelal met hoge ballen voor de pot en (matige) schoten van afstand trachtte de thuisclub alsnog de gelijkmaker af te dwingen. Aanvallend kwam Baarlo nog maar sporadisch dreigend in de buurt van het Sparta-doel. Daardoor bleef het wel billenknijpen tot ver in blessuretijd, maar Baarlo bleef verdedigend fier overeind. Op de valreep was de 17-jarige invaller Badr Benouar zelfs nog dicht bij 1-3 voor Baarlo. Maar diens lob over Sparta-doelman Vullings miste nipt het doel. Het zou ook teveel van het goede zijn geweest, maar de benauwde 1-2  voorsprong bleef tot het laatste fluitsignaal op het scorebord staan.

Daarmee omzeilde Baarlo weer een lastige klip met kostbare drie punten in de knip. Daarmee blijven de roodzwarten nog in het kielzog van koploper SV Laar en vergroot de ploeg verder het gat met de ploegen in de degradatiezone waarin nu wel Sparta’18 deel uitmaakt. A.s. zondag komt Brevendia (Stramproy) op bezoek op Sportpark De Meeren. De nieuweling in 3C  is momenteel hekkensluiter, maar mag zeker niet onderschat worden!

Verslag en foto’s: LenG

Meer foto's van dit en andere duels in de  Fotogalerij Baarlo 1