Geflatteerde nederlaag Baarlo tegen kampioen SV Laar

Baarlo 1 (zon)

s.v. Laar 1 (zon)

Wessel Adriaens (intikker)
Folkert van Gansewinkel (schot)

14 mei 2023 14:30

G.J. Linke

Sportpark De Meeren
de Meeren 11
5991ED
BAARLO LB

Meer dan 70 minuten lang hield een door schorsingen gehavend Baarlo zicht op een resultaat tegen de nog steeds ongeslagen koploper en reeds ongenaakbare kampioen SV Laar. Het niet afronden van de kansen brak de roodzwarten, niet voor de eerste keer, uiteindelijk op. SV Laar daarentegen was, zoals het een kampioen betaamt, wel meedogenloos in het benutten van de gecreëerde mogelijkheden en won zodoende uiteindelijk verdiend - zij het geflatteerd - met 0-3.

Baarlo-trainer Tim Nabben moest het deze thuiswedstrijd wegens schorsingen doen zonder aanvoerder Frank Peeters en Rik Schotman. Twee sterkhouders normaliter in zijn basisteam. Min of meer met goedkeuring van Baarlo lag het initiatief dan ook vanaf de aftrap bij de gasten uit Laar. Dat resulteerde in de absolute beginfase op enkele schoten op het Baarlose doel zonder direct gevaar. De eerste echte kans in de wedstrijd was na een minuut of zeven voor Baarlo dat de counter als wapen hanteerde. Met een lange bal kreeg Laurents van de Ham een vrije doortocht door het centrum van Laar. Gehaast schoot hij echter de bal over het doel. Een gemiste kans op een vroege openingstreffer voor Baarlo. Een kansrijke scrimmage voor het doel van de gasten leverde een 10-tal minuten later ook niet de gewenste voorsprong op. Halverwege de eerste helft was het juist Laar dat na een pijlsnelle aanval over de linkerflank de score opende. Het daaruit volgende schot op doel werd nog geblokkeerd, maar in de rebound was het door Laar-speler Wessel Adriaens via de kluts alsnog raak: 0-1. In de slotfase voor de rust had Jordi Peeters nog een 2-tal mogelijkheden om Baarlo weer langszij Laar te zetten bij lage voorzetten van respectievelijk Laurents van den Ham en Jeffrey Arents, maar die bleven onbenut. Tussendoor claimde Baarlo nog een strafschop na een handsgeval in het Laarse strafschopgebied, maar die claims werden niet gehonoreerd door de verder prima leidende arbiter Linke uit Maastricht.

De nipte 0-1 voorsprong van SV Laar bij rust gaf Baarlo nog alle hoop op het behalen van een resultaat in de 2e helft. Waar het maar even mogelijk was ging Baarlo dan ook op zoek naar de gelijkmaker. Die leek in de 61e minuut ook te vallen na een voorzet op maat van Jeffrey Arents. Tegendraads kopte Jordi Peeters de bal echter rakelings voorlangs de verre paal van het doel. Een hard afstandsschot op doel van Laurents van den Ham was even later een prooi voor de Laarse doelman. In plaats van de gelijkmaker verdubbelde SV Laar 20 minuten voor tijd de voorsprong. Getoucheerd door Luc Canjels caramboleerde een ingeschoten bal ongelukkig en kansloos voor Baarlo-goalie Jeffrey Schouenberg in het doel: 0-2  Een klein kwartier voor tijd was Laurents van den Ham nog wel in de buurt van een wellicht nog hoopgevende tegentreffer. Uit wederom een voorzet van Jeffrey Arents kopte hij de bal echter over het Laarse doel. In de 83e minuut viel de definitieve beslissing. Een hoekschop vormde de inleiding. Die werd matig uitverdedigd en gelijk afgestraft door Laar-speler Folkert van Gansewinkel: 0-3, tevens eindstand.

Door de- min of meer ingecalculeerde - nederlaag is de voorsprong van Baarlo op de degradatiezone geslonken tot slechts 2 punten! Minimaal één zege in de laatste 2 duels van de competitie lijkt noodzakelijk om lijfsbehoud zeker te stellen. Bij voorkeur a.s. zondag al bij hekkensluiter IVO. Gemakkelijk zal het niet worden, want de Veldense ploeg heeft nog een strohalm om degradatie (via de nacompetitie) te ontlopen en zal er ongetwijfeld alles aan gaan doen om die alsnog te grijpen.

Verslag en foto’s: LenG

Meer foto's van dit en andere duels in de Fotogalerij Baarlo 1