Baarlo maakt in slotfase het verschil in Helden

Helden 1 (zon)

Baarlo 1 (zon)

Jeffrey Arents (intikker)
Rik Schotman (afstandschot)

3e klasse C

29 januari 2023 14:30

R.P.J.H. Kerkhof

Sportpark Kerkeböske
Kloosterstraat 14 A
5988CK
HELDEN

Op een ondanks de nachtelijke vorst goed bespeelbaar hoofdveld in Helden kwam Baarlo al in de absolute beginfase op voorsprong. Ondanks de nodige kansen verzuimde de ploeg daarna de voorsprong verder uit te bouwen, waardoor Helden nog lang hoop mocht koesteren op een resultaat. Pas in het slotkwartier maakte Baarlo pas echt het verschil (0-3) en nam volkomen verdiend de drie punten mee terug naar huis.

De toeschouwers die de winterse kou trotseerden zagen Baarlo al bij de eerste de beste aanval tot scoren komen. Laurents van den Ham brak door over rechts. De balvaardige Baarlo-speler passeerde de uit zijn doel komende Helden-goalie Nick Bouten en bediende met een lage breedtepass de meegelopen Jeffrey Arents die de bal eenvoudig voor het intikken had: 0-1. Baarlo bleef daarna de ploeg met de meeste dreiging. Pas halverwege de eerste helft wist Helden voor enige onrust te zorgen met een schot waarop Baarlo-doelman Jeffrey Schouenberg gestrekt redding moest brengen om de gelijkmaker te voorkomen. Voor het overige hield de Baarlose defensie de Heldense aanvalspogingen redelijk in bedwang. Aan de andere kant doken de roodzwarten via onder meer de pijlsnelle vleugelspits Freek Berghuis nog voor rust een aantal malen gevaarlijk op voor het doel van de thuisclub. De daaruit resulterende kansen op een grotere, meer rustgevende voorsprong werden echter onbenut gelaten. Met name Frank Peeters had op slag van rust op assist van Jeffrey Arents een grote doelkans, maar zijn inzet miste rakelings het Heldense doel. Waardoor de score bij rust op 0-1 bleef steken.

In de 2e helft ontaarde het spel mede door het zwaarder wordende veld meer in werkvoetbal. Helden deed vergeefse pogingen om het Baarlose verdedigingsbolwerk te slechten om alsnog langszij te komen. Van echt gevaar was voor het Baarlose doel slechts sporadisch sprake, maar bleef het toch lang spannend omdat Baarlo op de counter vooralsnog bleef verzuimen om de voorsprong uit te bouwen. De kansen daartoe waren wel degelijk aanwezig. Het duurde echter nog tot een tiental minuten voor tijd voor de bevrijdende 2e treffer echt tot stand kwam. Met een magnifiek schot van afstand pal in de kruising, over de volstrekt kansloze Helden-doelman Nick Bouten heen, besliste Rik Schotman in feite het duel: 0-2. Een “wereldgoal”, waarmee hij zijn achternaam volop eer aan deed. Wat een schot man! De wedstrijd was gespeeld en in de slotminuten had een verdubbeling van die voorsprong er nog gemakkelijk ingezeten voor Baarlo met een paar open kansen voor doel. Het bleef echter bij nog één treffer in naspeeltijd. Een intikker van Laurents van den Ham op aangeven van Jeffrey Arents: 0-3.

Met de winst in deze Peel en Maas derby hervat Baarlo dus naar wens de competitie na de winterstop. De ploeg consolideert daarmee tevens de 3e plek op de ranglijst. De onderlinge verschillen tussen de ploegen op de ranglijst – koploper SV Laar daargelaten – blijven echter gering. A.s. zondag gaat Baarlo op bezoek bij Merefeldia dat één plek hoger staat op de ranglijst. Tegen de sterke Nederweerter ploeg heeft Baarlo nog wat goed te maken, want in het thuisduel eerder dit seizoen werd bij de start van de competitie ruim met 1-4 verloren.

Verslag en foto’s: LenG

Meer foto's van dit en andere duels in de Fotogalerij Baarlo 1

Artikel Dagblad De Limburger d.d. 30-01-2023: 'Bliksemstart helpt Baarlo aan winst'