Baarlo moet opnieuw buigen voor Merefeldia

Merefeldia 1 (zon)

Baarlo 1 (zon)

5 februari 2023 14:30

F.P.A. Halmans

Sportpark Merefeldia
De Bengele 10
6031TZ
NEDERWEERT

In Nederweert kruisten de nummers twee en drie van de ranglijst de degens. Een echte subtopper werd het niet. In een tweestrijd die meer spannend dan opwindend was moest Baarlo uiteindelijk zijn meerdere erkennen in Merefeldia. Een duel met spaarzame hoogtepunten waarin een zondagsschot van Merefeldia-speler Ken Boonen pal voor rust uiteindelijk beslissend bleek. In de ook na rust matige wedstrijd was Baarlo niet in staat de nipte 1-0 achterstand alsnog weg te poetsen.

Baarlo moet het de rest van het seizoen doen zonder Freek Berghuis, die in het kader van zijn studie op stage is in het buitenland. Met zijn snelheid en dreiging een wapen dat al node werd gemist in het treffen met Merefeldia. Baarlo begon nog wel goed tegen de fysiek sterke Nederweerter ploeg. Bij de eerste de beste aanval leek de door het centrum gelanceerde Laurents van den Ham op weg naar een vroege Baarlose treffer. Op de rand van het strafschopgebied werd hij echter getorpedeerd door de uit zijn doel gesnelde doelman Pim Feijen. Een overtreding met een rood tintje, maar werd door arbiter Halmans verrassend slechts afgedaan met een vrije trap waar toch op zijn minst een gele kaart op zijn plaats was geweest. De goed ingeschoten vrije trap werd vervolgens met een fraaie safe van de Merefeldia-goalie onschadelijk gemaakt. Daarna hield hij zijn ploeg ook nog op de ‘nul’ bij een tweetal andere gevaarlijke Baarlose doelpogingen die hier vrij snel op volgden.

Treffer uit het niets
Een vroege openingstreffer voor Baarlo bleef aldus uit en het duel kwam daarna meer in evenwicht. Beide verdedigingen hielden de gelederen echter goed gesloten en gaven nauwelijks iets weg. Het duel leek op een 0-0 ruststand af te stevenen. Op slag van rust scoorde de thuisclub echter vanuit het niets alsnog. Uit een voorzet vanaf de rechtervleugel nam Ken Boonen de bal voorbij de 2e paal ineens op de slof, die diagonaal en onhoudbaar voor Baarlo-doelman Jeffrey Schouenberg in het doel plofte: 1-0.

Tevergeefse jacht op gelijkmaker
Waar Baarlo na rust dacht op jacht te kunnen gaan naar de gelijkmaker was het toch eerst Merefeldia dat druk zette om de wedstrijd snel in het slot te gooien met een 2e treffer. Het overwicht leidde niet tot echte kansen. Wel tot enkele flipperkastsituaties, maar ook die leverden de thuisclub niets op. De voorsprong bleef nipt en dus zocht Baarlo in de slotfase de aanval in de hoop alsnog langszij te komen. Te veel werd echter geprobeerd met combinatievoetbal tot de gelijkmaker te komen, waar wellicht iets meer opportunisme in de slotfase wellicht meer kans op succes had gehad. Nu stierven de meeste aanvalspogingen een vroege dood. Alleen een afstandsschot van Jeffrey Arents en een kopbal uit een hoekschop die net naast ging leverden nog wat doelgevaar op voor het doel van Merefeldia, maar geen Baarlose gelijkmaker. Door de nederlaag lijkt een 3e plek dit seizoen het hoogst haalbare voor Baarlo.

Revanche voor de nederlaag eerder in Baarlo zat er dus niet in bij Merefeldia. A.s. zondag 12 februari weer nieuwe kansen om in ieder geval die 3e plek te verdedigen. Na twee uitduels weer een thuiswedstrijd waarin RKSVO op bezoek komt. De Ospelse ploeg is nog naarstig op zoek naar punten om uit de degradatiezorgen te kunnen komen. Voor onderschatting is er dus geen ruimte! Voor Baarlo wel een uitgelezen kans om middels een overwinning in eigen huis juist nog wat meer afstand te nemen van de ploegen in die degradatiezone.

Verslag en foto's: LenG

Binnenkort nog wat meer foto's van dit duel in de Fotogalerij Baarlo 1, dus kom nog een keer terug.