Belangrijke winst van Baarlo bij Brevendia

Burgemeester Smeijersweg 10
6039HB
STRAMPROY

In Stramproy heeft Baarlo revanche genomen voor de volkomen onnodige 1-2 nederlaag tegen Brevendia eerder dit seizoen in eigen huis. Weliswaar nipt en zwaarbevochten, maar de enige Baarlose treffer halverwege de 2e helft van dit sportieve duel bleek uiteindelijk genoeg voor de overwinning en kostbare puntenwinst. Daarmee wordt weer wat meer afstand genomen van de degradatiezone die door de magere resultaten in de laatste duels toch steeds nadrukkelijker in zicht begon te komen.

Vanaf de aftrap lag het initiatief in het duel bij Baarlo. Brevendia loerde vooral op foutjes in de opbouw bij Baarlo om van daaruit in de omschakeling toe te slaan. Het leverde in de 1e helft voor de toeschouwers een amusant wedstrijdbeeld op met doelkansen voor beide ploegen. Baarlo kwam goed weg bij een kopbal van een volkomen vrijgelaten Brevendia-aanvaller die maar nipt het doel miste. En was het schrikken bij een als voorzet bedoelde inzet waarbij de bal over Baarlo-doelman Jeffrey Schouenberg heen op de binnenkant van de 2e paal belandde en weer het veld in caramboleerde. Brevendia had op zijn beurt fortuin bij kopballen van Kay Nellen en Frank Peeters die rakelings langs de voor Baarlo verkeerde kant van de paal scheerden. Op slag van rust leek Roel Bouten met een meer op doelgerichte kopbal Baarlo alsnog op voorsprong te zetten. Brevendia-doelman Jordi Teuwen was al geklopt, maar had mazzel dat een ploeggenoot op de lijn de bal nog ternauwernood uit de doelmond kon koppen.

In de 2e helft veranderde de spelopvattingen van beide ploegen aanvankelijk nauwelijks. Zij het dat het Baarlose aanvalsspel meer en meer dreiging opleverde voor het doel van Brevendia. Rond een uur spelen had allereerst Rik Schotman bij de 2e paal een dot van een kans uit een lage voorzet van Frank Peeters. Met een gapend leeg doel voor zich raakte de Baarlose middenvelder het leer echter ongelukkig waardoor een niet te missen lijkende kans alsnog verloren ging. Een paar minuten later had Laurents van den Ham de pech dat uit zijn diagonale schot de bal via de doelman op de paal belandde. Nauwelijks weer een minuut later was het eindelijk wel raak voor Baarlo. Nu was Laurents vanaf de linkerkant de aangever met een schuiver voorlangs het doel van Brevendia, waaruit de vrij inkomende Dennis van de Vinne de bal eenvoudig in de hoek bij de 2e paal binnen kon tikken: 0-1. Geconfronteerd met deze achterstand werd Brevendia gedwongen de countertactiek los te laten. De thuisclub schakelde meer en meer over op opportunistisch spel met lange halen richting het Baarlose strafschopgebied. Dat resulteerde in de slotfase in een aantal scrimmagesituaties voor het Baarlose doel waarbij soms met enig kunst en vliegwerk de gelijkmaker werd voorkomen. Temeer omdat Baarlo naliet om nu zelf op de counter de genadeklap toe te dienen bleef het billenknijpen tot het laatste fluitsignaal van de prima leidende Budelse arbiter Loek Kuppens. De 0-1 bleef als eindstand op het scorebord staan in Stramproy.

Dankzij de 3 winstpunten is een belangrijke stap richting lijfsbehoud gezet. Met nog 5 wedstrijden te gaan is dat echter nog steeds geen zekerheidje. A.s. zondag speelt Baarlo wederom een uitwedstrijd bij Melderslo. Op papier is dit weliswaar een thuiswedstrijd, maar de eerdere confrontatie tussen beide ploegen werd op verzoek van Melderslo eerder dit seizoen in Baarlo gespeeld. Die leverde een smadelijke 3-1 nederlaag op voor de roodzwarten, die dus opnieuw iets recht te zetten hebben.

Verslag en foto’s: LenG

Meer foto's van dit en andere duels in de Fotogalerij Baarlo 1