Baarlo in naspeeltijd langs buur Helden (2-0)

Baarlo 1 (zon)

Helden 1 (zon)

Sander Gulev (kopbal)

29 mei 2023 14:30

Sportpark De Meeren
de Meeren 11
5991ED
BAARLO LB

Het laatste competitieduel was vooral van belang  voor de gasten uit Helden, die nog in direct degradatiegevaar verkeerden. Voor Baarlo, dat al veilig was, stond het duel met name in het teken van het voldoen aan de sportieve plicht en afscheid nemen van een aantal spelers. Het in wezen povere duel leek uiteindelijk te eindigen in een bloedeloze 0-0 gelijkspel. In blessuretijd wist Baarlo het burentreffen toch nog onverwacht naar zich toe te trekken door praktisch uit het niets alsnog tweemaal te scoren.

De drukbezochte Peel en Maas derby begon met een minuut stilte voor het pas 21-jarige Helden-lid Pien Verheijen, dat in de voorafgaande week als gevolg van een noodlottig verkeersongeval vroegtijdig het leven liet. Na een aftastende beginfase was de eerste scoringskans  na een minuut of tien spelen voor de gasten uit Helden. Een kopkans bij de 2e paal uit een voorzet vanaf de rechterflank die door Baarlo-doelman met een reflex  werd gepareerd. Pas na ongeveer een half uur spelen was er weer eens sprake van enige opwinding. Ditmaal voor het doel van Helden. Uit een hoekschop kopte Kai Nellen van dichtbij op doel.  Met veel moeite wist de Helden-doelman al grabbelend de bal op de doellijn te keren. Het spel speelde zich voor het overige tijdens de eerste helft met name af tussen de beide strafschopgebieden zonder echte hoogtepunten voor beide doelen. De aanvalspogingen van beide ploegen stierven vooral een vroegtijdige dood.

In de 2e helft in principe eenzelfde spelbeeld. Al begon die wel met een uitgelezen doelkans voor Helden-aanvoerder Freek Kessels. Zijn schot op doel was echter zonder kracht en daardoor een gemakkelijke prooi voor Baarlo-doelman Jeffrey Schouenberg.  Voor Baarlo waren er in het verdere verloop wat kleinere mogelijkheden die eveneens onbenut bleven. Pal voor tijd  had Helden-aanvoerder Freek Kessels opnieuw de kans Helden naar een zege te schieten, maar de inzet was wederom recht op doelman Jeffrey Schouenberg. De slotfase van de wedstrijd werd door Baarlo-trainer Tim Nabben benut voor het nemen van afscheid van een aantal spelers met een lange staat van dienst, die een punt zetten achter het spelen in de selectie. Achtereenvolgens werden Dennis van de Vinne, Luc Canjels en Frank Peeters een meer dan verdiende publiekswissel gegund. Het duel zelf leek uiteindelijk af te stevenen op een bloedeloos 0-0 gelijkspel. Bij het ingaan van de blessuretijd was het echter de ingevallen Lars Habets die na goed doorzetten een perfecte voorzet afleverde die door de eveneens ingevallen Sander Gulev bij de eerste paal werd binnengekopt:1-0. Enkele minuten later nog gevolgd door een treffer van Laurents van den Ham, die een lange rush doeltreffend afrondde: 2-0. Meteen ook het einde van dit duel, waarmee Baarlo aldus nog verrassend het duel en de competitie met winst afsloot.

Doordat Brevendia zoals verwacht verloor van kampioen SV Laar ontsnapte Helden aan directe degradatie. Brevendia en IVO zijn de directe degradanten. Helden gaat samen met FCV Venlo en RKSVO via de nacompetitie proberen alsnog lijfsbehoud te bewerkstelligen. Merefeldia, MMC Weert en Sparta’18 mogen als periodekampioenen deelnemen aan de promotienacompetitie. Voor Baarlo is het seizoen nu geëindigd met een verdienstelijke 6e plaats in de eindrangschikking. Waarmee tevens voldaan is aan de vooraf gestelde doelstelling van handhaving in de 3e klasse. Volgend seizoen weer een vervolg!

Verslag en foto’s: LenG

Meer foto's van dit en andere duels in de Fotogalerij Baarlo 1