Promotie voor het meidenvoetbal

de Meeren 11
5991ED
BAARLO LB

Zaterdag 14 mei, eindelijk weer eens een thuiswedstrijd voor VV Baarlo MO19-1. Dat was inmiddels alweer 2 maanden geleden. De competitie verloopt niet zoals gewenst, veel wedstrijden worden verzet/uitgesteld en de meiden uit Baarlo zijn daar een beetje het slachtoffer van. Hopelijk dat alle wedstrijden nog gespeeld worden, onze MO19-1 wil graag nog wel door voetballen als voorbereiding op een weekje Denemarken eind juli. We gaan het zien, maar vandaag was er gelukkig weer een tegenstander in Baarlo. De ouderen van De Weem waren uitgenodigd, de mannen en vrouwen van Sjiwa waren als hoofdsponsor aanwezig en zorgden voor vlaai. Veel ouders wilden de meiden wel weer eens aan het werk zien. Sjiwa zorgde voor sfeeracties voorafgaand aan de wedstrijd. Kortom, alles werd uit de kast gehaald om er een mooie middag van te maken.

En dat werd het ook, vooral voor de neutrale toeschouwer. De wedstrijd startte 45 minuten later, omdat Marvilde uit Veldhoven de tenues was vergeten. In recordtempo zorgde de trainer van Marvilde ervoor dat de tenues alsnog in Baarlo kwamen, waardoor er rond de klok van 15.45 afgetrapt werd. Vanaf de 1e minuut probeerde Baarlo de wedstrijd naar zichtoe te trekken, maar dat lukte niet. De organisatie bij Marvilde stond goed, aanvallend kwam Baarlo er niet doorheen en verdedigend was het zoeken naar de juiste formatie omdat Marvilde met 2 spitsen speelde en van achteruit goed doorschoof op momenten. Baarlo had daar moeite mee in het eerste deel van de wedstrijd en Marvilde speelde met meer passie en overtuiging en was de bovenliggende partij. De spanning bij de meiden van Baarlo leek teveel invloed te hebben op het spel, want daar waar Baarlo doorgaans mooi voetbal laat zien lukte het de meiden gisteren gewoon niet. In ieder geval niet in het eerste half uur. Marvilde kwam in deze fase dan ook op voorsprong. De 0-1 viel wat gelukkig uit een corner en de 0-2 was meer een cadeautje van de verdediging van Baarlo. De trainers begonnen zich er al bij neer te leggen en herinnerden zich nog de wedstrijd tegen Boekel Sport voor de winterstop, waarbij Baarlo ook compleet verlamd speelde en de enige nederlaag incasseerde in de najaarscompetitie. Even leek het eenzelfde middag te worden, maar gelukkig voor het talrijke aanwezige publiek wist Baarlo toch de ommekeer te forceren.

Nog voor rust noteerde Fleur de aansluitingstreffer en vanaf dat moment kwam Baarlo in de wedstrijd. Duels werden meer en meer gewonnen en de overtuiging kwam terug. Dat leverde voor rust geen grote kansen meer op, maar het was duidelijk dat Baarlo nog lang niet verslagen was. In de rust gaf de trainer ook aan dat de meiden het vandaag toch echt zelf moesten doen. Geen rare wijzigingen in de opstelling of een andere speelwijze, gewoon vertrouwen hebben in jezelf en in het team, dat waren de wijze woorden van de trainer. De meiden mochten zich samen nog even oppeppen en dan was het knallen in de 2e helft.

En het had geholpen, want er stapte een compleet ander elftal het veld in de 2e helft. Niet in een andere samenstelling, maar wel met een andere instelling. Overtuiging, duels willen winnen en weer vol op de aanval spelen zoals we dat vaak gewend zijn van het team. Met bij vlagen ook goed veldspel. Marvilde werd continue onder druk gezet en de meiden uit Veldhoven kwamen er nauwelijks meer aan te pas. Het leverde ook kansen op en uiteindelijk wist Shalysa weer het netje te vinden, 2-2. Er zat wel een buitenspelval luchtje aan en de situatie was een echt 'var-momentje' geweest. Twijfel was er dan ook bij iedereen, maar het doelpunt werd goedgekeurd. Baarlo leek de wedstrijd langzaam naar zich toe te trekken en kreeg kansen, maar het was Marvilde dat uit een tegenstoot toch weer op voorsprong kwam, 2-3. Niks aan de hand, de meiden van Baarlo zaten nu goed in de wedstrijd en bleven erin geloven. In de 66e minuut maakte Fleur met een mooie solo de gelijkmaker, 3-3. Een klein kwartier voor tijd was het de met de weken sterker spelende Dananique die met een straks schot de voorsprong noteerde, 4-3. Het was het 1e doelpunt voor haar dit seizoen. Nog geen minuut later was het diezelfde Danique die haar 2e doelpunt had kunnen maken, maar ze beloonde zichzelf niet door een mooie rush met een doelpunt te bekronen. Baarlo leek echter de bevrijdende 5-3 te gaan maken en kreeg daar ook de kansen voor. Maar de meiden uit Veldhoven rechtte nog één keer de rug en zochten langzaam ook weer iets vaker de aanval. En daarvoor werden ze beloond, want een paar minuten voor tijd viel toch nog de gelijkmaker uit een afstandsschot, 4-4. Baarlo kreeg nog een laatste mogelijkheid via een vrije trap rand 16 meter. Deze laatste kans werd gemist en dat betekende einde wedstrijd.

Een enerverende wedstrijd waarin er voor de toeschouwers veel viel te genieten. Een uitslag waar uiteindelijk ook iedereen vrede mee had. Een sterk Marvilde het eerste half uur. Een sterk Baarlo in de 2e helft. Veel doelpunten, bij vlagen mooi voetbal en soms stevige, maar sportieve duels. Mooie promotie voor het meidenvoetbal.

Door het gelijkspel blijft de competitie spannend. Baarlo, Marvilde en Berghem Sport gaan uitmaken wie er kampioen wordt. Hopelijk dat alle teams hun sportieve plicht volbrengen en dat alle wedstrijden gespeeld worden. Want het zou zonde zijn als er geen team tot kampioen gekroond kan worden, dat verdienen de meiden niet. Voor Baarlo staan er de komende weken 2 uitwedstrijden op het programma tegen de laag geklasseerde teams Rhode (Sint-Oedenrode) en Vorstenbossche Boys (Vorstenbosch). Deze wedstrijden moeten niet onderschat worden. En daarna nog 3 thuiswedstrijden, al weten we al dat de geplande wedstrijd op 4 juni niet door kan gaan omdat de tegenstander dan een eigen toernooi organiseert. We wachten het allemaal maar af, maar spannend gaat het zeker nog worden de komende weken.