Leerzame oefenwedstrijd MO19-1 tegen Fortuna'54

Baarlo MO19-1

23 oktober 2021 13:00

Onbekend

De meiden van MO19-1 kennen dit seizoen een voortvarende start van de beker en competitie. De eerste bekerwedstrijd werd vrij makkelijk gewonnen (1-7 tegen Helden) en de daaropvolgende 4 competitiewedstrijden werden ook in winst omgezet. Hierdoor staat de ploeg bovenaan in de 1e klasse en is op dit moment de belangrijkste titelkandidaat voor de najaarscompetitie. De vraag die er bij de trainers ligt, 'waar staan we eigenlijk met dit team'?

Voorafgaand aan het seizoen was er best spanning of het jeugdige team de fysieke weerstand in de MO19 competitie wel aan zou kunnen. En dan ook nog 1e klasse, het hoogst haalbare in de regio Zuid 2, want de hoofdklasse in de MO19 lichting is een landelijke competitie. Met 3 speelsters van 14 jaar en een aantal speelsters van net 16, zou het leeftijdsverschil met de tegenstanders misschien wel iets te groot zijn. Maar na 5 wedstrijden kan wel de conclusie getrokken worden, dit team hoort thuis in de MO19 competitie, 1e klasse. Voor de trainers een reden om uitdaging te zoeken. En deze werd al snel gevonden bij Fortuna '54, waar de in Baarlo wonende Eline Wullms keepster is bij de MO19-1. Omdat Fortuna ook een MO17-1 heeft dat uitkomt in de landelijke 4e divisie, werd een wedstrijd tegen dit team vastgelegd op het sportpark van VV Sanderbout in Sittard.

Vooraf werd door de trainers duidelijk gemaakt dat de tegenstander waarschijnlijk over veel voetbalkwaliteiten zou beschikken. De betere meiden uit de regio Sittard worden namelijk geselecteerd. En niets was minder waar, want het was een tegenstander met veel kwaliteit. Maar Baarlo MO19-1 bood uitstekend tegenstand de gehele wedstrijd en was in bepaalde fases van de wedstrijd zeker niet de mindere. In de 2de minuut kwamen de meiden uit Baarlo zelfs op voorsprong. Goed druk zetten bracht de keepster in verlegenheid. Die wist zich geen raad en wilde voetballend een oplossing verzinnen. Maar ze verslikte zich, speelde de bal te ver voor zich uit en Meggie bedacht zich geen moment en krulde de bal van 25 meter in het lege doel, 0-1. Een prima start. Helaas moest aanvoerdster Lieke de strijd na 5 minuten al staken, ze raakte in de warming-up licht geblesseerd en de trainers namen geen risico en zagen ook dat het gewoon niet ging. Halverwege de 1e helft moest ook Sterre de strijd staken vanwege een pittige enkelblessure. Een scan in het ziekenhuis wees uiteindelijk uit dat het niet ernstig is maar helaas is Sterre waarschijnlijk een aantal weken uitgeschakeld. Toen ook Lynn vlak voor rust met een pijnlijke lies aangaf dat het niet meer ging, was Baarlo verzwakt en ook bijna door de wissels heen.

Toch bleven de meiden er een wedstrijd van maken en ondanks dat Fortuna inmiddels op voorsprong was gekomen niet op te geven. Dat leverde in de 2e helft ook een verdiend 2de doelpunt op. Wederom door goed druk zetten mocht dit keer Shalysa het doelpunt voor rekening nemen, 6-2. En zeker in deze fase was Baarlo de bovenliggende partij. Uiteindelijk liep Fortuna nog uit naar 8-2, maar dat kon het goeie gevoel van deze wedstrijd bij iedereen uit Baarlo niet wegnemen. Een zeer leerzame wedstrijd waarin vooral het vertrouwen in eigen kunnen moet zijn toegenomen bij de meiden. Vooraf was de helft van het team niet overtuigd dat het zo'n goed idee was om deze wedstrijd te spelen. Na afloop was iedereen blij dit wel gedaan te hebben, eindelijk een wedstrijd waarvan geleerd kan worden. Zeker toen na afloop de trainer van Fortuna aangaf graag na de winterstop naar Baarlo te komen voor nog een oefenwedstrijd, een bevestiging dat de meiden uit Baarlo goed tegenstand hadden geboden.

Volgende week zaterdag de herstart van de competitie met voor de meiden van MO19-1 een terugronde. Dat betekent dat ze de 4 ploegen waar ze al van gewonnen hadden nog een keer als tegenstander krijgen. Als buitenstaander zou je dan zeggen dat wordt een makkie, maar zo werkt dat natuurlijk niet in de praktijk. Natuurlijk is Baarlo MO19-1 favoriet in de komende wedstrijden, maar een gelopen race is het zeker niet. De komende 2 zaterdagen wordt mogelijk al beslissend. Eerst uit tegen Achates en op 6 november thuis tegen de nummer 2, Boekel Sport. We hopen op een groot aantal toeschouwers om onze meiden aan te moedigen. De wedstrijd in Ottersum start om 15.00 uur en de week later thuis in De Meeren om 14.30 uur. Tot dan!