VV Baarlo partnerclub van Fortuna Sittard

8 februari 2023 8:45

De Fortuna Sittard Academy gaat intensiever samenwerken met een zevental amateurverenigingen in Limburg, waaronder VV Baarlo. “Een mooie stap in de verdere professionalisering van de jeugdopleiding,” laat hoofd jeugdopleiding Kemal Calik weten. “Het biedt ons de kans om zichtbaar te zijn in de regio, terwijl wij anderzijds de partnerclubs kunnen ondersteunen in de ontwikkeling van talent. We zorgen zo voor een win-win situatie voor alle betrokkenen.”

Fortuna zal de partnerclubs gaan ondersteunen op organisatorisch en technisch vlak. Het gaat in eerste instantie om de verenigingen MVC’19, RKVV Voerendaal, FC Oda, VV Baarlo, MBC’13, Geleen-Zuid en VV Sittard.

Op woensdag 25 januari 2023 is VV Baarlo een partnerschap aangegaan met Fortuna Sittard Academy (FSA), de voetbalopleiding van betaald voetbalorganisatie Fortuna Sittard.

De eredivisieclub heeft eind 2022 een aantal Limburgse voetbalverenigingen benaderd om een samenwerking aan te gaan. Een afvaardiging van Fortuna Sittard bezocht hiervoor VV Baarlo. Wij waren zeer te spreken over de visie en de vorm van samenwerking, die Fortuna Sittard voor ogen heeft. Wij hadden ook een goede indruk bij de eredivisionist achtergelaten en werden uitgenodigd voor een uitgebreide toelichting op de samenwerking in Sittard op woensdag 25 januari 2023, voorafgaand aan de competitiewedstrijd Fortuna Sittard – SC Heerenveen.

Naast VV Baarlo waren ook MVC'19, VV Sittard, FC Geleen-Zuid, FC Oda, RKVV Voerendaal en MBC’13 aanwezig. Fortuna Sittard wil met de samenwerking talenten in Limburg beter in beeld krijgen en houden, maar wel pas vanaf een jaar of 11. Jeugdspelers onder de 12 jaar kunnen volgens Fortuna Sittard namelijk beter bij de eigen vereniging blijven voetballen met vriendjes en vriendinnetjes. Statistisch is namelijk bewezen dat een speler, die onder 12 jaar is gescout, zelden (lees: zo goed als nooit!) daadwerkelijk profvoetballer wordt. Het is vooral deze visie van Fortuna Sittard, die de aanwezige amateurclubs enorm aanspreekt. Jonge talentjes kunnen wel extra trainingen krijgen bij Fortuna Sittard, bijvoorbeeld op zondagochtend. Op dit moment trainen ook al enkele jeugdspelers van VV Baarlo bij Fortuna Sittard.

Wij kunnen vanuit het partnerschap een beroep doen op de kennis van Fortuna Sittard. In welke vorm bepalenwij zelf. Zo bezoeken trainers van Fortuna Sittard ons om hun kennis aan te bieden aan de trainers en leiders. Daarnaast kunnen trainers van Fortuna Sittard een training komen verzorgen aan een jeugdteam. Verder kunnen we ook voor visie en beleid een beroep doen op de kennis en kunde van Fortuna Sittard. Wij kijken met veel enthousiasme uit naar de samenwerking. Uiteraard hopen we dat op termijn een jeugdspeler daadwerkelijk doorbreekt bij de eredivisieclub. Dat zou uiteindelijk de kers op de taart zijn.

Na afloop van de bijeenkomst zag een delegatie van het bestuur van VV Baarlo Fortuna Sittard verdiend winnen van SC Heerenveen. Uitslag 2-0.