De hobby van: Jeroen Stemkens

18 mei 2020 14:30

In de rubriek 'De hobby van' komt vandaag Jeroen Stemkens aan het woord, één van de oprichters van De Baolderse VVV Fans. Een voetbalgerelateerde hobby waar stiekem toch de nodige uurtjes in gaan zitten. Maar als echte voetballiefhebber heeft Jeroen dat er wel voor over.

Stel jezelf even kort voor

Mijn naam is Jeroen Stemkens, 29 jaar oud. Ik voetbal al sinds mijn 6e en heb afgelopen seizoen voor het 11e jaar op rij in Baarlo 6 gespeeld.

Wat is je hobby naast voetbal?

Voetbal is mijn grootste passie. Naast dat ik zelf voetbal, bezoek ik al ongeveer 15 jaar alle thuiswedstrijden en zeer regelmatig ook de uitwedstrijden van VVV-Venlo. Dit doe ik samen met een vaste groep, genaamd de Baolderse VVV Fans, wel bekend in Baarlo en omstreken en zeker ook in Venlo en De Koel.

baoldersevvvfans01.jpgWat houdt je hobby in?

Ik ben supporter van VVV-Venlo in hart en nieren, dus samen met de andere leden van de Baolderse VVV fans bezoeken we alle thuiswedstrijden van VVV. Voorafgaand aan deze thuiswedstrijden komen we ruim voor de aanvang van de wedstrijd bij Centraal bij elkaar om ons alvast wat moed in te drinken. Vervolgens vertrekken we met de lijnbus richting het mooiste stadion van Nederland: De Koel. Om ons ‘cluppie’ ook tijdens uitwedstrijden aan te moedigen, reizen we ze vaak met de auto door het hele land achterna. Daarnaast komt het 1 á 2x per seizoen voor dat we van een uitwedstrijd een weekendje weg met overnachting maken. Zo kunnen we de overwinning nog eens extra vieren! Al zijn het meestal nederlagen, hahaha. Ook organiseren we al ruim 5 jaar een busreis vanuit Centraal in Baarlo (tevens sponsor) richting de Koel. De laatste jaren is deze busreis erg in trek zodat we met zo’n 50 man/vrouw naar Venlo vertrekken. Onderweg genieten we van een biertje/frisje en natuurlijk VVV muziek. Om het jaar af te sluiten organiseren we een uitstapje op het eind van het seizoen voor ons groepje.

Hoeveel tijd besteed je gemiddeld aan je hobby?

Met het bezoeken van een wedstrijd van VVV, inclusief de voor- en nabeschouwing, kom je al snel aan 8 uur op een dag. Minimaal een werkdag per week dus.

Hoe is deze hobby ontstaan/tot stand gekomen?

De meeste leden van onze groep gaan al vele jaren naar VVV, maar eerder is daar nooit een officiële naam aan gegeven. Tot mijn broer, Roy Stemkens, in 2014 het idee kreeg om een Facebookpagina op te richten. Op dat moment waren de Baolderse VVV fans een feit. Sinds toen is er nog maar 1 iemand afgehaakt, dus we mogen toch wel zeggen dat wij een hechte groep van trouwe supporters zijn. We hebben bij onze oprichting ook ons eigen spandoek laten maken, dat bij alle wedstrijden die wij bezoeken in het stadion te vinden is.

Is dit een hobby van jou alleen of deel je deze hobby met iemand?

De groep de Baolderse VVV fans bestaat uit 6 personen. 3 van deze personen zijn net als mijzelf lid van VV Baarlo. Namelijk Rob Linssen, Roy Stemkens en Bob Theeuwen. Dan hebben we nog 1 oud-lid van de voetbalclub, Perry Meijer. Zijn broer Roland Meijer is ook een van de leden van de Baolderse VVV Fans. Verder gaan Guus Nijssen en Stan Janssen geregeld mee. Al is die laatste een Hout-Blerickenaar.

baoldersevvvfans02.jpg

Wat is het leukste aan deze hobby?

Het samen zijn met personen die net als mezelf ‘diehard’ VVV supporter zijn. Dat begint bij de voorbeschouwing onder het genot van een biertje en dan voel je langzaam wel wat spanning in je lijf komen. Een heerlijk gevoel is dat. Vervolgens natuurlijk de wedstrijd en dan na afloop, wederom onder het genot van een biertje, de wedstrijd nog even nabeschouwen tot in de late uurtjes.

baoldersevvvfans03.jpgZijn er ook minder leuke dingen aan je hobby?

VVV is natuurlijk geen Barcelona, dus bij elke wedstrijd valt er genoeg te klagen over het veldspel. Dat wordt er dan ook veelvuldig gedaan in het stadion, ook bij ons. Daarnaast vind ik het ‘veld’ van VVV van een waardeloze kwaliteit. Een veld mag je het eigenlijk niet noemen, want de plastic korrels vliegen je om de oren als je even niet op let. (inmiddels heeft VVV Besloten het kunstgrasveld te vervangen door echt gras, dus ze hebben in De Koel geluisterd naar Jeroen!) Bovendien gaat het vervoer naar de uitwedstrijden nu nog langer duren met de maximumsnelheid van 100 km/uur op de auto’snel’weg.

Heb je een wens of grote droom in relatie tot je hobby?

Mijn grootste wens is om ooit nog een keer een Europese wedstrijd van VVV te bezoeken. Al ben ik realistisch genoeg om in te zien dat dit waarschijnlijk bij dromen zal blijven. Op dit moment is mijn grootste wens dat we überhaupt weer naar VVV kunnen, want van die voetballoze maanden heb ik nu wel genoeg.

Hoe verhoudt deze hobby zich in relatie tot voetbal?

Zo nu en dan moet ik me wel eens afmelden voor een wedstrijd van Baarlo 6, omdat ik anders niet op tijd kom bij VVV. VVV gaat gewoon voor alles!

baoldersevvvfans04.jpg

Bron: WG Communicatie