In the spotlights: Bart Donkers

18 mei 2020 19:00

Ditmaal in de spotlights, Bart Donkers, verantwoordelijk voor de ledenadministratie. Maar dat niet alleen, Bart is een veelzijdig vrijwilliger.

bartdonkers01Ik ben Bart Donkers, bijna 17 jaar getrouwd met Joyce, 3 kinderen, Jasper van 14, Tijmen van 13 en Michiel van 10. Ik werk voor de gemeente Eindhoven als cultuurtechnisch werkvoorbereider. Buiten dat ik leider/trainer en ledenadministrateur ben bij de voetbalclub, wandel ik graag met onze hond. Daarnaast ga ik in de winter graag met onze oudste zoon mountainbiken en in de zomer ruilen we de moutainbike in voor de racefiets. Ik werk daarnaast ook graag in de tuin.

Ik heb voordat ik naar Baarlo kwam gevoetbald bij RKGSV Gerwen, een dorp vallend onder de gemeente Nuenen, tussen Eindhoven en Helmond. Ik heb daar in de jeugd gespeeld van de F tot en met de A. Daarna heb ik nog een aantal jaar gespeeld in het 2e. RKGSV is een club die uitkomt in de 4e of 5e klasse. Toen ik in het 2e voetbalde zat ik op kamers in Arnhem voor mijn studie. Trainen deed ik alleen voor de derde helft waardoor mijn successen, mede door een pijnlijke rug en enkel, op het veld uitbleven.

Ik ben lid geworden van VV Baarlo toen Jasper begon te voetballen, dat is nu bijna 10 jaar geleden. Ik ben begonnen als leider bij de kabouters. Ik ben nu leider van JO15-1 waarin Jasper speelt als middenvelder. Daarnaast ben ik een seizoen leider geweest van Tijmen, hij speelt nu in JO13-1, meestal ook als middenvelder. Ook train ik nu samen met Piet Peeten een aantal keepers, waaronder Michiel. Michiel keept in J010-1. Het is niet mogelijk om van alle drie op zaterdagen de wedstrijden te zien. Michiel speelt meestal ’s morgens zijn wedstrijden en Jasper en Tijmen in het begin van de middag. Tijmen speelt in de hoofdklasse waardoor hij wedstrijden speelt tot in Maastricht. Ik ben een seizoen leider geweest van 2 teams maar dat bleek toch wel een hele zware belasting van mijn (vrije) tijd.

Daarnaast ben ik ook al verschillende jaren leider bij de voetbalweek. Het is mooi om te zien met hoeveel enthousiasme de kinderen, na twee maanden geen voetbal, het voetballen weer oppakken. Ook valt op dat de kinderen die geen lid zijn van de voetbalclub erg actief en leuk meedoen en hoeveel dat ze na een week geleerd hebben. Het is ook een gezellige week met de leiders en organisatie zoals het gezamenlijke ontbijt en de afsluitende barbecue.

Verder doe ik ook de ledenadminstratie van de voetbalclub. Als ledenadministratie ben ik vaak het eerste aanspreekpunt van nieuwe (jeugd)leden. Gegevens van de nieuwe leden geef ik door aan de coördinatoren zodat zij contact met hen kunnen opnemen voor plaatsing in een team. Daarnaast bestaat de ledenadministratie voornamelijk uit het bijhouden van de database van de KNVB (Sportlink). In de database worden nieuwe aanmeldingen en overschrijvingen gedaan. Naast het aanmelden van de nieuwe leden wijzig ik de gegevens in de Sportlink van bestaande leden zoals adressen, emailadressen en telefoonnummers. In de zomerstop worden alle spelers in de juiste teams geplaatst in Sportlink zodat de teams goed in voetbal.nl en in de wedstrijdzaken app staan. Verder zorg ik voor de inning van de contributie. Dit houdt in dat ik de bestanden aanlever bij Clubcollect zodat iedereen een factuur krijgt. Ik hou in de gaten of iedereen tijdig betaald en rapporteer dit naar de penningmeester. Ook worden de boetes die door de KNVB aan de spelers opgelegd worden door mij geïnd. Gemiddeld ben ik een uurtje per week bezig met de ledenadministratie.

Tenslotte vind ik VV Baarlo een gezellige club waar ik graag kom. Het heeft mij enorm geholpen om te integreren tussen de Baarlose mensen. Ik denk dat de laatste jaren goede veranderingen zijn ingezet met meer aandacht voor de jeugd.

bartdonkers03

bartdonkers02