In the spotlights: John Roeven

9 maart 2020 19:45

Foto John Roeven en collega trainersMijn naam is John Roeven. Ik ben 56 jaar jong en gehuwd met Wanda. Wij hebben drie kinderen, Joost, Lieke en Tessa. Joost woont weer sinds enkele maanden thuis. Hij is werkzaam als kok. Lieke woont door de week in Arnhem en Tessa woont in Utrecht. Beide dochters studeren nog.

Verder hebben wij een hond, een boxer, genaamd Duco.

Zelf ben ik al vele jaren werkzaam als Human Resource Advisor bij Allers Bedrijfswagens in Venlo.

Dit is mijn tweede jaar als coach van Baarlo 5 (vorig seizoen was dat Baarlo 7). Het is een vriendenteam. Ook mijn zoon Joost maakt deel uit van deze vriendengroep, maar vanwege zijn werk als kok en omdat hij tot november afgelopen jaar nog in Arnhem woonachtig was, kon hij geen deel uit maken als speler van het voetbalteam. Nu hij weer bij ons in Baarlo woont, neemt hij het weer in overweging om weer te gaan ballen. Stiekem hoop ik natuurlijk dat hij dat weer op gaat pakken.

Vrienden van Joost hebben mij vóór aanvang van het vorige seizoen benaderd om coach te worden van hun team. Daar heb ik toen vrij snel ja op gezegd. Ik ken het merendeel van de jongens redelijk goed, omdat ze vaker bij ons over de vloer komen.

Daarnaast is het zo, dat ik tot en met het vorige seizoen volleybal gespeeld heb bij de heren recreanten van Tupos. Aangezien dat het aantal leden flink teruggelopen is de laatste jaren en er geen nieuwe leden bij zijn gekomen, waren we genoodzaakt te stoppen aan het einde van dat seizoen. Het aanbod van de jongens om coach te worden van hun voetbalteam, was een welkome vervanging.

Wat mij vooral is opgevallen aan ons team is dat het een heel hecht, veerkrachtig en ambitieus team is. Allen zijn ze bereid er volledig voor te gaan, al moeten we ook weleens rekening houden met mindere dagen helaas. Tja het blijven nog jonge gasten die ook weleens iets anders willen en een feestje niet uit de weg gaan voor een wedstrijd. Het blijft 6e klasse.

Wij hebben afgelopen seizoen heel goede wedstrijden gespeeld, zeker tegen de tegenstanders die in de top van onze competitie meedraaiden. Mijn inziens zijn er spelers bij die, als ze zouden willen, in een hoger team zeker mee zouden kunnen. De opkomst bij de trainingen is echt wel hoog.

Dit seizoen loopt het iets minder. De start was weliswaar goed, maar het ritme wordt verstoord door de vele afgelastingen, wedstrijdverplaatsingen en helaas ook een aantal blessures.

In het verleden heb ik  zelf ook gevoetbald. Vanaf mijn achtste jaar – jonger kon toen nog niet- tot aan mijn 18e levensjaar. In mijn jeugd speelde ik voetbal en volleybal. Na een ernstig knieletsel werd mij geadviseerd de contactsporten – dus ook voetbal – ontraden. Dat betekende einde voetbalcarrière.

Teamuitje Baolder 5

Nadien ben ik nog wel aan de voetbalclub verbonden geweest en heb een aantal jaren de jeugd getraind en toen het jeugdtrainersdiploma behaald.

De voetbalclub heb ik altijd wel een warm hart toegedragen. Ik ben de club altijd wel blijven volgen. Ik vind dat VV Baarlo in Baarlo en omgeving een goede uitstraling heeft. Voor zover ik dat kan beoordelen hebben ze een actief opgezet beleid en volgen dat ook. Gewoon een club waar je je thuis voelt.

Ik heb altijd wel getracht zelf invulling te geven aan sportieve activiteiten en betrokken te blijven bij sportverenigingen. Naast recreatief volleybal ben ik ook jaren actief geweest met hardlopen en schaatsen bij de RSNL in Grefrath.

Tegenwoordig probeer ik wekelijks mijn baantjes te zwemmen en wandel ik graag. Dit jaar doe ik voor de 20e keer (officieel) mee met de Nijmeegse Vierdaagse. Dochter Tessa loopt dit jaar voor de 10e keer mee.

Ik ben benieuwd of er binnen ons team spelers zijn die dat ook eens zullen gaan doen. Noud, Alex en Sten zouden dat zo moeten kunnen vanwege hun militaire achtergrond, lijkt mij.

Van de andere jongens weet ik het zo net nog niet. Maar als je sportief aangelegd bent en een goede basisconditie hebt kun je al een heel eind komen. 50 km is geen probleem, maar als je het vier dagen achter elkaar moet doen is het toch wel iets anders.

Een andere hobby van me is theater. Ik bezoek graag theatervoorstellingen en sinds mei afgelopen jaar speel ik zelf toneel bij de Kameleon in Baarlo. In april zijn de eerste voorstellingen, waarin ik ook een rol toebedeeld heb gekregen.

In de sport en zeker in het voetbal zie ik ook veel theater. Daar hoef je niet echt een kenner voor te zijn. Ik zeg altijd teamsport is niet alleen een fysieke aangelegenheid, maar voor een aanzienlijk deel, zo niet voor het grootste, speelt het zich af tussen de oren. Klinkt zweverig misschien, maar als het daar niet goed zit, lukt het andere ook niet. Verder vind ik plezier en beleving van groot belang. Binnen ons team zit dat wel goed.

Ik hoop dan ook nog vele mooie momenten te kunnen beleven met ons team.

joost04

Bron: WG Communicatie