Bestuur wisselt verder door: vacature voorzitter VV Baarlo

26 november 2022 16:15

Verleden week is er (via de site en social media) een eerste wisseling van de wacht binnen het bestuur aangekondigd met het aanstaande afscheid van René Janssen als voorzitter van de technische commissie. In navolging daarvan heeft nu ook Jules Dorssers onlangs binnen het bestuur kenbaar gemaakt aan het einde van het lopende seizoen te stoppen als lid van het algemeen bestuur en daarmee zijn functie als voorzitter neer te leggen. Tijdens de Algemene Ledenvergadering op 3 november is dit door hem ook officieel medegedeeld aan de aanwezige leden van VV Baarlo en met dit artikel nu tevens aan de overige leden en belangstellenden in het wel en wee van de vereniging.

Dorssers_Jules_VVBaarlo-voorzitter.jpg

Een resumé

- Jules is eind 2016 met veel energie en ambitie in de rol van voorzitter gestapt en laat straks een financieel en sportief gezonde vereniging achter zich.

Ik voelde me vereerd om destijds op 29-jarige leeftijd voor het voorzitterschap gevraagd te worden. Iets waar ik ook niet lang over na hoefde te denken, nadat ik al diverse keren de kans had gekregen om bij het vorige bestuur mee te kijken. Vanuit de projectgroep ‘Toekomst VV Baarlo’ ben ik vervolgens officieel benaderd om in te stappen in het vernieuwde bestuur als voorzitter en lid van het algemeen bestuur en daar heb ik toen volmondig ja op gezegd.

“Met heel veel plezier en inzet heb ik de afgelopen 6 jaar deel uitgemaakt van een ambitieus, gedreven en betrokken bestuur. Samen met mijn collega bestuursleden hebben we de afgelopen jaren gebouwd aan de stijgende lijn waarin de club al ruim 6 jaar zit. Een belangrijke basis die we momenteel hebben is in mijn ogen de betrokkenheid van vele vrijwilligers, waardoor de ontwikkeling van de club niet afhankelijk is van één of meerdere personen. Vanuit financieel, sportief en maatschappelijk oogpunt hebben we samen hele mooie stappen gezet en daar ben ik enorm trots op.“

- Tijdens de Algemene Ledenvergadering werd bekend gemaakt dat VV Baarlo ook het voorgaande seizoen heeft afgesloten met een positief resultaat.

“Financieel staat er een solide fundament en dat is belangrijk, zeker in deze onzekere tijd. Dit geeft onze vereniging de ruimte om te kunnen blijven investeren en hiermee de sport ook zoveel als mogelijk toegankelijk te houden voor iedereen. Dit is mede ook te danken aan de betrokkenheid van onze leden, vrijwilligers, supporters, sponsors en Vrienden van.”

- Op sportief vlak zijn er eveneens de afgelopen jaren mooie stappen gezet bij VV Baarlo.

“Inmiddels zijn we gegroeid naar een vereniging met ruim 700 leden. Er is meer instroom en minder uitstroom en is er ruimte om zowel op prestatief als op recreatief gebied te voetballen. We hebben geïnvesteerd in de ontwikkeling van ons sportpark, accommodatie en kader en daarnaast zit bijvoorbeeld ook het meiden- en damesvoetbal al een aantal jaren in de lift. We zijn een hechte en bruisende vereniging, waar iedereen zich thuisvoelt en naast voetbal ook veel ruimte is voor gezelligheid. Iedere week is er wel iets te beleven op ons sportpark en staat VV Baarlo ook bekend om haar altijd gezellige 3e helft.”

- Ook op maatschappelijk vlak is er de afgelopen jaren aan de weg getimmerd.

“Met de aanleg van 70 zonnepanelen en de nieuwe fietsroute langs ons sportpark hebben we ingezet op thema’s als duurzaamheid, veiligheid en bereikbaarheid. We zijn daarnaast de afgelopen jaren actief gaan samenwerken met collega verenigingen en zijn de samenwerking aangegaan met Hoera Kindercentra voor naschoolse opvang.

Met ‘Hoera, Ik sport’ hebben we  samen met andere verenigingen en het onderwijs een programma opgesteld om kinderen kennis te laten maken met sport en bewegen. En ook het project ‘De Buitenspelval’ waarbij ouderen worden gekoppeld aan de jeugd van onze sportvereniging om gezamenlijk activiteiten te organiseren is hier een mooi voorbeeld van.”

- Veranderingen in zijn persoonlijke situatie, mede door de verwachte komst van een tweede kindje en het feit dat hij zelf is gestopt met voetballen, heeft Jules doen besluiten om aan het eind van dit seizoen het stokje over te dragen.

“Mijn persoonlijke situatie vraagt steeds vaker om een andere invulling en flexibiliteit van mijn tijd. Het is daarom een goed moment om plaats te maken voor mijn opvolger. Er liggen nog voldoende interessante uitdagingen om de club verder door te ontwikkelen.”

- VV Baarlo heeft de laatste jaren vaker nieuwe bestuursleden moeten zoeken.

“Dit heeft mij geleerd dat wij in staat zijn om vanuit onze kracht ook nieuwe, goede mensen te kunnen binden voor welke rol dan ook. Ondanks dat er momenteel nog geen opvolger voor de rol van voorzitter is gevonden, zal dit slechts een kwestie van tijd zijn. Ik hoop daarnaast dat ik mensen -ben met name ook de jeugdb- kan inspireren om mijn voorbeeld te volgen en als vrijwilliger aan de slag te gaan. Het is echt ontzettend interessant, leerzaam en vooral ook leuk om te doen.”

- Het bestuur is al enige tijd bezig goed na te denken over passende opvolging en er staan inmiddels een aantal kandidaten op de shortlist. Vanzelfsprekend staat het bestuur ook zeker open voor kandidaten die aangedragen worden vanuit bijvoorbeeld leden of vrijwilligers.

“Ik hoop de komende periode te kunnen gebruiken om mijn opvolger op een warme manier te ondersteunen om in zijn of haar rol te groeien”, aldus Jules.

Vacature invulling

Jules blijft de functie van voorzitter vervullen tot aan het einde van het huidige seizoen, waarna er dan een vacature is die we als bestuur en vereniging uiteraard graag per het nieuwe seizoen weer ingewild willen hebben.

Ben je geïnteresseerd en/of wil je wat meer gerichte informatie over de vacature dan kun je je nu al melden door een mail te sturen naar [email protected].

Bekijk de vacature

Bron: Het Bestuur