VV Baarlo geeft "boost" aan verduurzaming met installatie van zonnepanelen

10 januari 2022 10:45

We zijn als vereniging gestart met de installatie van zonnepanelen op onze clubgebouwen. Een grote wens die al jarenlang op het verlanglijstje stond - door andere prioriteiten steeds weer uitgesteld - wordt nu eindelijk ook verwezenlijkt. Liefst 70 extra grote panelen die ca. 27.000 kWh per jaar kunnen opwekken. Waarmee we het leeuwendeel van onze huidige en zeker toekomstige energiebehoefte afdekken. Een grote stap in de verduurzaming van onze accommodatie. Structureel zal dit (mede) moeten bijdragen aan een blijvend gezonde financiële basis van de club en weer een stukje extra milieubescherming voor ons allen.

Lokale installateur
Het project wordt uitgevoerd door de plaatselijke zonnepaneleninstallateur Greenworld uit Maasbree, wiens vestiging zich slechts op een steenworp afstand van ons sportpark bevindt. Bij de keuze voor een leverancier is het bestuur niet over één nachts ijs gegaan. Het bestuur heeft zich zowel extern als intern grondig laten adviseren. Dat leidde tot enkele potentiële leveranciers, waaronder Greenworld, die een offerte hebben mogen indienen. Greenworld voldeed uiteindelijk het meest aan het totale wensen- en eisenpakket dat we als club stelden aan dit investeringsproject. Dat wil zeggen zowel (onderhouds)technisch, klant- en servicegerichtheid als financieel. En dat dit uitgerekend een lokale onderneming is, is echt een extra bonus. Wat het financiële aspect betreft profiteren wij daarbij natuurlijk ook nog ten volle van de ruime subsidiemogelijkheden vanuit de overheid, waardoor we de investeringskosten weer relatief snel terugverdienen op termijn en per direct al profiteren van substantieel lagere energiekosten. Gezien de huidige stijging van de energieprijzen en de grilligheid daarvan geen sinecure.

Goedkeuring leden
Op de onlangs gehouden (digitale) Algemene Ledenvergadering is een en ander door het bestuur voorgelegd én toegelicht aan de leden, zoals statutair ook voorgeschreven. De ledenvergadering heeft vervolgens via stemming unaniem goedkeuring verleend aan dit project, waarvan de uitvoering nu deze week dus is gestart.

20220107_zonnepanelen-installatie_VV_Baarlo.jpg
Bron: WG Communicatie